• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Blar i Institutt for språk, litteratur og kultur på tittel 
  •   Hjem
  • Høgskolen i Østfold
  • Fakultet for lærerutdanninger og språk
  • Institutt for språk, litteratur og kultur
  • Blar i Institutt for språk, litteratur og kultur på tittel
  •   Hjem
  • Høgskolen i Østfold
  • Fakultet for lærerutdanninger og språk
  • Institutt for språk, litteratur og kultur
  • Blar i Institutt for språk, litteratur og kultur på tittel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blar i Institutt for språk, litteratur og kultur på tittel

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sorter på:

Rekkefølge:

Resultater:

Viser treff 5-24 av 29

  • Tittel
  • Utgivelsesdato
  • Registreringsdato
  • Forfatter
  • stigende
  • synkende
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Challenging gender stereotypes?: The representation of women in two Ecuadorian comics 

      Chávez, Wladimir V. (Chapter; Peer reviewed, 2021)
      Th e comic, the cartoon and the graphic novel are little-known genres in Ecuador despite the loyalty of their readers. In recent times, a handful of scriptwriters/illustrators have managed to open the way and publish their ...
    • Competition at the Left Edge: Left-Dislocation vs. Topicalization in Heritage Germanic 

      Bousquette, Joshua; Eide, Kristin Melum; Hjelde, Arnstein; Putnam, Michael Travis (Chapter, 2021)
      The present work analyses left dislocation (LD) in Heritage German and Heritage Norwegian as a phenomenon of the left periphery of the clause. Fieldwork conducted from the 1940s through the 2010s shows both a robust ...
    • Continuing Education of English Teachers: Teachers’ Translation of New Knowledge into the Classroom 

      Mellegård, Ingebjørg (Peer reviewed; Journal article, 2021-07-01)
      This qualitative study seeks to gain deeper insight into how primary school teachers translate new knowledge about language learning into the classroom and how they experience development in their teaching practice through ...
    • Developmental stages challenging cross-linguistic transfer: L2 acquisition of Norwegian adjectival agreement in attributive and predicative contexts 

      Håkansson, Gisela; Arntzen, Ragnar (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This study presents cross-sectional data on adjectival agreement in second-language (L2) learners of Norwegian with four different first languages (L1s). The target language has full noun phrase agreement between article, ...
    • "Ein må tenke seg om, ser du veit du, kva ord ein skal bruke": Pragmatiske partiklar i amerikanorsk 

      Søfteland, Åshild; Hjelde, Arnstein (Chapter, 2021)
      Hovudfokus i denne artikkelen er på bruken av dei pragmatiske partik-lane ser du, veit du og trur eg i CANS – Corpus of American NordicSpeech. Desse blir samanlikna med bruk av engelsk you see, you know,I think og norsk ...
    • The Feministe Agenda in Rachilde's La Jongleuse: The artist and her creative power 

      Barstad, Guri Ellen (Chapter; Peer reviewed, 2021)
    • Finalpartiklar i norske talemål: Ei undersøking av variasjon knytt til geografi, alder og kjønn 

      Borthen, Kaja; Søfteland, Åshild; Kveen, Perlaug Marie; Karagjosova, Elena; Nøklestad, Anders (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Denne artikkelen rapporterer om ein studie av geografiske og demografiske trekk ved 46 etterstilte uttrykk i norske talemål, mellom anna gitt, sant og kan du skjønne. I fyrste del av studien er spørjeskjema nytta som metode. ...
    • For hvem ønsker vel å leve i huler? En utforskning av begrepet «bærekraftig utvikling» i norske stortingsdebatter (1998–2019). 

      Gjesdal, Anje Müller (Chapter, 2021)
      «Bærekraftig utvikling» er ett av tre tverrfaglige tema i den nye læreplanen, og det er økende interesse for bærekraftpedagogikk både nasjonalt og internasjonalt. «Bærekraftig utvikling» må forstås i et samfunnsmessig ...
    • Helen Wells’ Peril over the Airport (1953): Norwegian and Swedish Translations of Gender 

      Axelsson, Marcus (Chapter, 2021)
    • La deuda de H. C. Andersen. Lazos entre “El traje nuevo del emperador” (1837) y El conde Lucanor (1330-1335). 

      Chavez Vaca, Wladimir Alfredo (Peer reviewed; Journal article, 2021-05-30)
      “El traje nuevo del emperador” (1837), de Hans Christian Andersen, tiene una gran similitud con una de las narraciones del escritor español don Juan Manuel, autor de El conde Lucanor, obra escrita entre los años 1330 y ...
    • Litteratur for verdensreddere? Perspektiver og dilemmaer omkring bærekraftig utvikling i Simon Strangers ungdomsroman Verdensredderne og i læreplanene 

      Opset, Barbro Bredesen (Chapter, 2021)
      Kapitlet retter et analytisk blikk mot Simon Strangers ungdomsroman Verdensredderne og viser hvordan romanen inneholder elementer som egner seg for arbeid med temaet bærekraftig utvikling. En særlig oppmerksomhet rettes ...
    • “Looking and feeling good on my own terms”: Amal’s hybrid identity in Randa Abdel-Fattah’s Does My Head Look Big in This? 

      Ekstam, Jane (Chapter; Peer reviewed, 2021)
      The present chapter investigates the origins and importance of hybrid identity in sixteen-year-old Amal, Abdel-Fattah’s protagonist in Does My Head Look Big in Th is? Amal’s hybrid identity becomes increasingly unifi ed ...
    • Lærernes valg og bruk av læremidler i spansk: Styrking av elevenes kultur- og demokratiforståelse i et faglig og allmenndannende perspektiv 

      Grønn, Berit (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I denne artikkelen belyses læreres valg av læremidler i spanskfaget på ungdomstrinnet (elever i alderen 13-15 år) i Norge. Det rettes søkelys mot undervisningssykluser som tar sikte på å styrke elevenes kultur- og ...
    • Med barneleseren inn i en økokritisk lesepraksis 

      Häbler, Camilla; Elisenberg, Marion (Chapter, 2021)
      I kapitlet retter vi oppmerksomheten mot de yngste leserne i skolen, og det som for mange barn er viktige møter med fortellingenes og bøkenes verden, gjennom bildeboka og høytlesningssituasjonen. Med naturorienterte ...
    • Mismatches at the syntax-semantics interface: The case of non-finite complementation in American Norwegian 

      Putnam, Michael T.; Søfteland, Åshild (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Non-finite complementation strategies found in American Norwegian (AmNo) (made available by the Corpus of American Nordic Speech (CANS)) reveal unique and diverging patterns when compared to both standard and dialectal ...
    • Natur og menneske i et språklig klimaperspektiv 

      Fløttum, Kjersti; Gjerstad, Øyvind; Gjesdal, Anje Müller (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Med utgangspunkt i et klimaperspektiv undersøker vi i denne artikkelen hvordan nordmenn uttrykker sine meninger om og sitt forhold til den fysiske naturen. Med et materiale i hovedsak hentet fra representative spørreundersøkelser, ...
    • Översättning av kraftuttryck i de franska och svenska översättningarna av Maria Parrs Keeperen og havet 

      Axelsson, Marcus; Lindgren, Charlotte (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      The current study deals with the translation of foul language in the French and Swedish translations of Maria Parr’s Norwegian novel Keeperen og havet (Lena, the Sea, and Me, 2017). Previous research shows that children’s ...
    • Paratexts and Translation of the Exotic: The German, French, and English Covers of Maria Parr’s Vaffelhjarte and Tonje Glimmerdal 

      Axelsson, Marcus; Næsje, Ragnhild (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This article investigates how the covers of two novels, Vaffelhjarte (Waffle Hearts, 2005) and Tonje Glimmerdal (Astrid the Unstoppable, 2009) by the Norwegian children’s fiction author Maria Parr, are visually and verbally ...
    • Språkendring i Vika: En komparativ analyse av data fra to talespråkskorpus 

      Stjernholm, Karine; Ims, Ingunn Indrebø (Chapter, 2021)
      Det vikværske dialektområdet dekker et stort geografisk område på det sentrale Østlandet, og flere beskrivelser av området viser til at vikværingene har ei oppfatning om at de snakker et felles talemål (Endresen 1990; ...
    • Sublimity of the New Mother in Gothic Film: The Babadook and Goodnight Mommy 

      Wagner, Johanna M. (Chapter; Peer reviewed, 2021)

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit
       

       

      Bla i

      Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

      Min side

      Logg inn

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit