Browsing Institutt for språk, litteratur og kultur by Title
Now showing items 16-35 of 66
-
Developmental stages challenging cross-linguistic transfer: L2 acquisition of Norwegian adjectival agreement in attributive and predicative contexts
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This study presents cross-sectional data on adjectival agreement in second-language (L2) learners of Norwegian with four different first languages (L1s). The target language has full noun phrase agreement between article, ... -
Digital skills critical for education: Video analysis of students' technology use in Norwegian secondary English classrooms
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: Globally, digital skills are a crucial aspect of education that schoolsshould develop systematically. Research on digital skills tends to be measured usingself-reports, performance tests or interventions. There ... -
"Ein må tenke seg om, ser du veit du, kva ord ein skal bruke": Pragmatiske partiklar i amerikanorsk
(Chapter, 2021)Hovudfokus i denne artikkelen er på bruken av dei pragmatiske partik-lane ser du, veit du og trur eg i CANS – Corpus of American NordicSpeech. Desse blir samanlikna med bruk av engelsk you see, you know,I think og norsk ... -
Ekokritiska perspektiv i Maria Parrs Keeperen og havet: En studie av översatta bokomslag
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In the present study, we investigate how the relationship between human and nature is rendered as Norwegian children’s book author Maria Parr’s novel Keeperen og havet [Lena, the Sea and me] is translated into Danish, ... -
Et generasjonsovergripende narrativ. Bianca Schaalburgs Der Duft der Kiefern (2021).
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Dette bidraget presenterer en lesning av Bianca Schaalburgs Der Duft der Kiefern (2021) som et generasjonsovergripende narrativ. Med utgangspunkt i sin egen familiehistorie tar Schaalburg et oppgjør med hvordan ... -
Exploring the concept of language awareness in the Curriculum in English in Norway: discussing the potential of picture books for enhancing young learners' language awareness
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Denne utforskende artikkelen gir en introduksjon til begrepet språkbevissthet og drøfter potensialet i billedbøker som ressurs i engelskopplæringen for å utvikle elevenes forståelse av språkets oppbygning og funksjon. ... -
Édition et traduction simultanées : mission impossible ?
(Chapter, 2024)Le présent article est un travail empirique qui relate l'expérience de traduction et d'édition simultanées d’Algeriske erfaringer (Hovdenak, 2016). Dans cet ouvrage, l'auteur raconte comment, aux côtés d'un groupe de ... -
The Feministe Agenda in Rachilde's La Jongleuse: The artist and her creative power
(Chapter; Peer reviewed, 2021) -
Finalpartiklar i norske talemål: Ei undersøking av variasjon knytt til geografi, alder og kjønn
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen rapporterer om ein studie av geografiske og demografiske trekk ved 46 etterstilte uttrykk i norske talemål, mellom anna gitt, sant og kan du skjønne. I fyrste del av studien er spørjeskjema nytta som metode. ... -
Flickan med den gula regnjackan: Greta Thunberg som agent i översatt barn- och ungdomslitteratur
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
For hvem ønsker vel å leve i huler? En utforskning av begrepet «bærekraftig utvikling» i norske stortingsdebatter (1998–2019).
(Chapter, 2021)«Bærekraftig utvikling» er ett av tre tverrfaglige tema i den nye læreplanen, og det er økende interesse for bærekraftpedagogikk både nasjonalt og internasjonalt. «Bærekraftig utvikling» må forstås i et samfunnsmessig ... -
Fra Italia til Frankrike gjennom Algerie: beretninger om pieds-noirs i Petit-fils d'Algérie av Joël Alessandra
(Chapter, 2022)Petit-fils d’Algérie er en selvbiografisk grafisk roman som skildrer forfatteren Joël Alessandras reise til Algerie i 2014. Hans forfedre kom til Algerie tidlig på 1900-tallet, men måtte forlate landet da det ble uavhengig ... -
Intercultural Competence in the Foreign Language Classroom. Pedagogical Applications of Literary Texts on Migration and Exile
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The development of intercultural competence is a crucial part of foreign language (FL) education, yet it remains under-explored in teaching materials and teacher education. Transnational perspectives on FL teaching, and ... -
La deuda de H. C. Andersen. Lazos entre “El traje nuevo del emperador” (1837) y El conde Lucanor (1330-1335).
(Peer reviewed; Journal article, 2021-05-30)“El traje nuevo del emperador” (1837), de Hans Christian Andersen, tiene una gran similitud con una de las narraciones del escritor español don Juan Manuel, autor de El conde Lucanor, obra escrita entre los años 1330 y ... -
Linguistic Repertoires: Modeling Variation in Input and Production: A case study on American Speakers of Heritage Norwegian
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Heritage Norwegian in the American Midwest is documented through a corpus of recordings collected and compiled over a time span of 80 years, from Einar Haugen’s recordings in the 1940s via the CANS corpus up to the present-day ... -
Litteratur for verdensreddere? Perspektiver og dilemmaer omkring bærekraftig utvikling i Simon Strangers ungdomsroman Verdensredderne og i læreplanene
(Chapter, 2021)Kapitlet retter et analytisk blikk mot Simon Strangers ungdomsroman Verdensredderne og viser hvordan romanen inneholder elementer som egner seg for arbeid med temaet bærekraftig utvikling. En særlig oppmerksomhet rettes ... -
“Looking and feeling good on my own terms”: Amal’s hybrid identity in Randa Abdel-Fattah’s Does My Head Look Big in This?
(Chapter; Peer reviewed, 2021)The present chapter investigates the origins and importance of hybrid identity in sixteen-year-old Amal, Abdel-Fattah’s protagonist in Does My Head Look Big in Th is? Amal’s hybrid identity becomes increasingly unifi ed ... -
Lærernes valg og bruk av læremidler i spansk: Styrking av elevenes kultur- og demokratiforståelse i et faglig og allmenndannende perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen belyses læreres valg av læremidler i spanskfaget på ungdomstrinnet (elever i alderen 13-15 år) i Norge. Det rettes søkelys mot undervisningssykluser som tar sikte på å styrke elevenes kultur- og ...