«Vanskelig å forestille seg hvordan det er å være i ledelsen før man står der»: En studie om studenters erfaringer som skoleledere i skoleovertakelse
Peer reviewed, Journal article
Accepted version

View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Norsk pedagogisk tidsskrift. 2021, 105 (5), 482-494. 10.18261/issn.1504-2987-2021-05-06Abstract
Denne artikkelen undersøker hvordan skoleovertakelse bidrar til forståelse av og innsikt i skolen som organisasjon og skoleledelse hos lærerstudenter med l. Studien baserer seg på data fra sju gruppeintervjuer. Sentrale funn er at studentene opplevde å få et innblikk i hva det innebærer å være skoleledere og en mer systemisk forståelse av skolen. Konklusjonen løfter fram forslag til enkelte forbedringer av praksisformen. This article examines how school adoption contributes to insight into the school as an organisation and school leadership among student teachers with leadership responsibilities. The study is based on data from seven group interviews. Central findings are that the students experienced an insight into what it means to be school leaders and a more systemic understanding of the school. The conclusion highlights proposals for some improvements in the form of practice.