Betydningen av teori og praksis for studenters sykepleiefaglige kompetanse
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Bakgrunn: Teoretisk kunnskap og klinisk praksis er hovedkomponentene i utdanningen av sykepleiere. Det er en rekke studier som har sett på studenters vurdering av teori og praksis under utdanningen. Få studier har sett på hvilken betydning teori- og praksisemnene har på sykepleierstudentenes sykepleiefaglige kompetanse ved endt utdanning.
Hensikt: Hensikten var å kartlegge sykepleierstudenters vurdering av teori- og praksisemnene og deres egenvurderte sykepleiefaglige kompetanse. Jeg ville også se nærmere på hvilken betydning teoretisk kunnskap og klinisk praksis har for studentenes sykepleiefaglige kompetanse.
Metode: En tverrsnittsstudie blant sykepleierstudenter på en utdanningsinstitusjon i Norge, som avsluttet utdanningen i 2019. Dataene ble samlet inn ved hjelp av et nettbasert spørreskjema. Sykepleiefaglig kompetanse ble målt ved å bruke The Nurse Professional Competence Scale – short form. Svarresponsen ble 63 prosent.
Resultat: Sykepleierstudentene tillegger praksisemnene i utdanningen statistisk signifikant større vekt enn teoriemnene for å være forberedt til jobben som sykepleier. Studentene har høy skår på alle kompetanseområder. Studentene har høyest skår på kompetanseområdet «Verdibasert sykepleie» og lavest skår på kompetanseområdet «Fagutvikling, faglig ledelse og organisering av sykepleie». Analysen viser sammenhenger mellom studenters vurdering av teori- og praksisemnene og flere av kompetanseområdene innen sykepleiefaglig kompetanse. Teoriemnene har noe større betydning for sykepleiefaglig kompetanse enn praksisemnene.
Konklusjon: Studien viser at studenter vurderer praksisemnene som mest betydningsfulle for deres fremtidige jobb som sykepleier. Studien viser også at teoriemnene har noe større betydning for studenters sykepleiefaglige kompetanse enn praksisemnene.