Lydens magi: En empirisk studie av grunnskolelærerstudenters erfaringer med storyline
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3178663Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
Lærerstudenter oppnår dypere læring når de deltar aktivt i sin egen læringsprosess. Det er mange metoder som tilrettelegger for aktiv deltakelse, deriblant den estetiske og tverrfaglige metoden storyline. Her ser vi på studentenes erfaringer med å integrere lyd og musikalsk komponering i denne studentaktive metoden. Vi har samlet data fra to lærerutdanningsinstitusjoner i Norge, hvor studentene var involvert i et storylineforløp. Lærerstudentene hadde gjennomgående lite formell kompetanse i musikk. Det vi undersøker er hvilke læringserfaringer studentene opplevde gjennom lydarbeidet, uten klare skillelinjer mellom «musikk», «lyd» og «støy». Videre undersøker vi hvordan bruken av lyd kan rette oppmerksomheten mot den auditive sansen i læringsprosessen, samt hvordan dette kan bidra til å øke studentenes forståelse for og emosjonelle tilknytning til det fiktive universet som de skaper i en storyline.