Exploring the concept of language awareness in the Curriculum in English in Norway: discussing the potential of picture books for enhancing young learners' language awareness
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk. 2024, 2 (1), Artikkel 2. 10.58215/ella.48Abstract
Denne utforskende artikkelen gir en introduksjon til begrepet språkbevissthet og drøfter potensialet i billedbøker som ressurs i engelskopplæringen for å utvikle elevenes forståelse av språkets oppbygning og funksjon. Språkbevissthet drøftes i henhold til en kognitiv, affektiv og sosial dimensjon. Det argumenteres for at språkbevissthet er å anse som en holistisk tilnærming til språkopplæring som bør integreres på en naturlig måte i læreres pedagogiske arbeid. I 2020 ble ny revisjon av Kunnskapsløftet og læreplaner i fag introdusert i Norge. I artikkelen drøftes det i hvilken grad den nye læreplanen i engelsk inkluderer begrepet språkbevissthet og hvordan detter kommuniseres. Læreplanen synes å gjenspeile en språklæringsteori som er i godt samsvar med det teoretiske grunnlaget bak forståelsen av språkbevissthet. Lærerens kunnskap om språk og interesse for språkets oppbygging og funksjon er avgjørende faktorer for at hen skal kunne legge til rette for læringsaktiviteter som motiverer elevene til å utforske språket. Billedbøker kan i så måte være en svært nyttig ressurs. I artikkelen belyses kvalitetene ved denne litterære sjangeren, og deretter drøftes billedbøkers potensial som en språkressurs i engelskopplæringen for å utvikle elevenes språkbevissthet.
Publisher
Høgskolen i ØstfoldJournal
ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språkCopyright
Opphavsrett 2024 Ingebjørg MellegårdRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Medium of instruction in school: The indigenous language, the national language or the official language? A case study from multilingual deep rural Kenya
Spernes, Kari Iren; Ruto-Korir, Rose C. (Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Teaching toddlers a second language. Exploring the combination of second language learning and technology
Olsen, Caroline Sofie (Master thesis, 2015-07-30) -
PROTOCOL: Language interventions for improving oral language outcomes in children with neurodevelopmental disorders: A systematic review
Nordahl-Hansen, Anders; Donolato, Enrica; Lervåg, Arne; Norbury, Courtenay Frazier; Melby-Lervåg, Monica (Journal article; Peer reviewed, 2019-11-11)This protocol presents the plan for a systematic review that will investigate the effect of oral language interventions for children with intellectual disability (ID), language disorder (LD), autism spectrum disorder (ASD), ...