• Begynneropplæring – et kjent, men uklart begrep: En analyse av læreres perspektiver 

      Hoff-Jenssen, Reidun; Bjerke, Mari Odberg; Afdal, Hilde Wågsås (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Fenomenet begynneropplæring er selvfølgelig nært knyttet til det som skjer i klasserommet de første skoleårene. Men hva begynneropplæring er og består i, er ikke selvfølgelig. Begrepet blir ikke definert i faglitteratur ...
    • Construct Validity in Scientific Representation: A Philosophical Tour 

      Nordahl-Hansen, Anders; Kvernbekk, Tone (Peer reviewed; Journal article, 2020-05-13)
      This article presents a philosophical tour encircling the concept construct validity. Encapsulated by two major perspectives, realism and antirealism, we visit key topics within the philosophy of educational science such ...
    • A Critical View of the National Student Survey as a Quality Indicator in Norwegian Higher Education 

      Dechsling, Anders; Sütterlin, Stefan; Lugo, Ricardo Gregorio; Halvorsen, Lars Rune (Peer reviewed; Journal article, 2021-10)
      Student surveys are an integral part of quality assessment in the education sector and play a vital role in the justification of policies and decisions on governmental, institutional and individual levels. Each year in ...
    • Lærerstudenters bevisstgjøring av sammenhengen mellom begrepsbruk og oppfattet annerledeshet. 

      Spernes, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2021-06)
      Selv om skolens verdigrunnlag bygger på likeverd mellom elevene og nulltoleranse for diskriminering, er diskriminering av minoriteter likevel et problem i skolen. Dette tilsier at lærerutdanningene må jobbe aktivt med ...
    • Om konsekvenspedagogikkens eksistensfilosofiske grunnlag 

      Freyr, Tor (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Konsekvenspedagogikk er en humanistisk pedagogikk, utviklet av filosofen Jens Bay i samarbeid med pedagogen Bodil Glad, som innlemmer konsekvenstenkning innenfor et eksistensfilosofisk rammeverk med det formål å se faglig ...
    • Om konsekvenspedagogikkens eksistensfilosofiske grunnlag 

      Freyr, Tor (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Konsekvenspedagogikk er en humanistisk pedagogikk, utviklet av filosofen Jens Bay i samarbeid med pedagogen Bodil Glad, som innlemmer konsekvenstenkning innenfor et eksistensfilosofisk rammeverk med det formål å se faglig ...