Mappeevaluering og veiledningsbasert undervisning - hvem tjener og hvem taper? : erfaringer fra dataingeniørstudiet ved Høgskolen i Østfold
Abstract
Kvalitetsreformens intensjon om at studentene skal lykkes krever et læringsmiljø med god sammenheng mellom studentenes læring, undervisningen de tilbys og evalueringsformen. I denne rapporten beskrives et undervisningsopplegg der forelesningene er fullstendig byttet ut med veiledningsbasert undervisning i grupper sammensatt etter studentenes egne ønsker om arbeidsinnsats. Det ble brukt både mappeevaluering og eksamen i kurset, og resultatene for studentene med forskjellig innsatsvilje sammenlignes. Vi fant at studenter som hadde valgt å være i grupper med stor innsats, er mer positive til den veiledningsbaserte undervisningsformen enn de øvrige studentene. Disse hadde også mindre avvik mellom karakterene på mappeinnleggene og skriftlig eksamen. Rapporten inneholder også flere andre sammenligninger av studentenes innsatsvilje, deres resultater og oppfatning av undervisningsformen.
Publisher
Høgskolen i ØstfoldSeries
Rapport (Høgskolen i Østfold)2003:2