Internasjonalisering - ute i verden eller "bare" hjemme : påvirkes utvikling av kulturell kompetanse hos sykepleierstudenter av ulike tiltak for å internasjonalisere utdanningen?
Abstract
Fokus for rapporten er forholdet mellom utvikling av kulturell kompetanse hos sykepleierstudenter og internasjonaliseringstiltak i sykepleierutdanningen.
Hensikt: Hensikten med studien er å få kunnskap om hvordan sykepleierstudenter vurderer sin egen kulturelle kompetanse underveis i bachelorprogammet. Utdanningen satser på ulike internasjonaliseringstiltak for å bidra til slik utvikling. Studien beskriver disse og diskuterer effekten av dem.
Metode: Det er utviklet et spørreskjema med 15 påstander med teoretisk forankring i Campinha- Bacotes modell for kulturell kompetanse. 3 studentgrupper har besvart skjema. Skjemaet kartlegger studentenes holdninger til egen kulturelle kompetanse.
Resultat: Studien viser at studenter har begrenset erfaring i studietida med å møte mennesker med annen kulturell/ etnisk bakgrunn. Studien viser at nesten 80 % av studenter som har deltatt i utvekslingsopphold av lenger varighet vurderer at de har for lite kunnskap om sammenhenger mellom helse/sykdom og kulturelle/ etniske forhold. Alle studenter vurderer seg selv som åpne og fleksible i møte med den som har annen etnisk/ kulturell bakgrunn, allikevel sier 80 % at slike møter oppleves som utfordrende.
Konklusjon: Det er behov for ulike pedagogiske tiltak som sikrer at alle sykepleierstudenter utvikler sin kulturelle kompetanse, og det er behov for mer kunnskap i høgskolen om hvordan ulike tiltak virker.
Series
Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold)2007:4