Integrert yrkes- og språkopplæring for minoritetsspråklige kvinner, - med fokus på et fremtidig yrke i helsesektoren : et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Østfold, Fredrikstad kommune og Aetat - i regi av Bruker- og kompetansesenteret
Abstract
Prosjektet ”Integrert yrkes- og språkopplæring” innebar et tett samarbeid mellom ulike statlige og kommunale etater hvor en tverrfaglig sammensatt prosjektgruppe sørget for å koordinere tilgjengelige virkemidler.
Kvalifiseringstiltaket var organisert som et ettårig, heldags kurs basert på kartlegging og individuelle planer. Målet for opplæringen var på kort sikt at deltakerne skulle tilegne seg tilstrekkelig fagforståelse, språklige og praktiske ferdigheter til å kunne arbeide som pleieassistenter, og på lengre sikt gi et grunnlag for å gjennomføre kompetansegivende utdannelse.
Det meste av norskopplæringen ble gitt i kombinasjon med undervisning i helse-/sosialfaglige tema og i forbindelse med oppfølging på praksisplass.
Deltakergruppen var lite homogen m.h.t. språklig nivå og noe undervisning ble derfor gitt i mindre grupper og individuelt. Sosiale aktiviteter inngikk også i kurstilbudet, og likeledes hjelp til å løse ulike praktiske problemer. Praksis med veiledning fra ansatte økte utover i kursperioden.
Deltakerne opplevde kurset som meningsfullt i forhold til egne yrkesønsker, deres motivasjonen var høy og fraværet lavt. Med få unntak opplevde de å bli møtt på en svært positiv måte av beboere og arbeidskolleger. Alle mottok kursbevis og en skriftlig vurdering av sin yrkesutøvelse, og alle var i fullt arbeid med lønnstilskudd ved kursets slutt. Et flertall av kvinnene ønsket å ta formell utdanning innen helsesektoren.
Prosjektet er evaluert av Forskningsstiftelsen Fafo i undersøkelsen ”Arbeidsplassen som læringsarena for minoritetsspråklige arbeidstakere” En av konklusjonene er at ”Dette prosjektet kan overføre mye kunnskap om organisering av prosjekter for flyktning- og innvandrerkvinner
Publisher
Høgskolen i ØstfoldSeries
Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold)2004:1