Samhandling for økt kompetanse: et fagutviklingsprosjekt knyttet til veiledete praksisstudier for sykepleierstudenter ved Høgskolen i Østfold i Sykehuset Østfold. Studieåret 2009-2010
Abstract
Samhandling for økt kompetanse er et fagutviklingsprosjekt knyttet til medisinsk og kirurgisk praksis i 2. og 3.år. Hver seksjon hadde seks studenter som gikk sammen i par/tospann. En studentansvarlig sykepleier og en lærer var ansvarlig for studentgruppen og hadde refleksjon i gruppe sammen. I det daglige ble studentene også veiledet av kontaktpersoner. Et læringsskjema ble brukt som hjelpemiddel for vurdering.
Prosjektet ble evaluert underveis og etter avsluttet prosjektperiode. Omtrent halvparten av studentene opplever at tospannmodellen påvirker læring positivt. Noen studenter fikk problem med samarbeidet i paret. 3.årsstudentene har best samspill, de reflekterer og diskuterer seg imellom. Avdelingene utviklet sine introduksjoner for studenter og ble tydeligere på forventninger. Refleksjon i grupper med både lærer og studentansvarlig bør videreføres. Tospannmodellen krevde tilpassinger underveis. Det fordrer også at skole og praksisplass planlegger sammen og at det utvikles strukturer. Personale må også være forberedt for å kunne bidra.