Rapport (Høgskolen i Østfold). HV
Samlingen inneholder alle bidrag fra ansatte ved Avdeling for helse og velferd utgitt i serien HIØ, Rapport
Opphavsretten tilhører den enkelte bidragsyter, men Brage har tillatelse til å gjøre bidragene tilgjengelige og søkbare på Internett
Recent Submissions
-
Bruk av fokusgruppeintervju som metode i evaluering av nytt praksisopplegg
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:3, Research report, 2013-09-03)Nye prosjekter innen barnevernfeltet krever systematisk evaluering for å bedre kvaliteten på arbeidet som utføres. Kvalitativ forskning gir dybde kunnskap som henter opp erfaring fra levd liv. Bruk av fokusgrupper i ... -
Fra vedtak til tjeneste - Om utformingen av nødvendig helsehjelp i hjemmebaserte tjenester
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:1, Research report, 2013-02-26)Denne rapporten retter fokuset på nødvendig helsehjelp og presenterer funn fra en studie der man har studert hvilke faktorer som påvirker omfanget og innholdet i nødvendig helsehjelp i to norske kommuner. Faktorene er ... -
En forskningsbasert evalueringsstudie av Høgskolens etterutdanning for praksisveiledere
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2012:1, Research report, 2012-08-14)Rapporten presenterer gjennomføring og resultater av en forskningsbasert evalueringsstudie. Evalueringskriterier var utviklet med utgangspunkt i teori og sentrale grunnlagsdokumenter. Utvalget er deltakere ved sykepleier ... -
Evaluering av prosjektet gränsregional omsorgsfilosofi
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2011:1, Research report, 2011-03-30)Høgskolen i Østfold har fått i oppdrag av Strømstad og Fredrikstad kommune å evaluere interreg. prosjektet gränsregional omsorgsfilosofi. De andre kommunene som deltar i prosjektet er Rygge, Tanum, Munkedal, Lysekil, ... -
Deling av refleksjonsnotater i Blackboard : en pilotundersøkelse med 2. års sykepleiestudenter
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:8, Research report, 2010-06-28)I forbindelse med sykepleierstudenters praksisperioder, møtes studentene i refleksjonsgrupper på skolen sammen med praksislærer (PSH-dager). I dette prosjektet har studentene delt sine refleksjonsnotater skriftlig med ... -
Hvilke erfaringer og holdninger har studenter i høyere utdanning til fusk og plagiering?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-03-23)Denne rapporten er en kvalitativ studie av 33 informanters erfaringer med Kvalitetsreformens nye evalueringsformer i høyere utdanning (St meld 27 (2000-2001). Vårt hovedfokus med undersøkelsen har vært å finne frem til ... -
To-spann i hjemmetjenesten til mennesker med utviklingshemming: prosjektrapport kunnskapsbasert praksis: prosjektperiode januar-april 2009
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-03-15)Dette er en forskningsrapport fra prosjektet Kunnskapsbasert praksis: Gjennom bruk av to-spann modell i praksisstudier ved vernepleierutdanningen. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Moss kommune, Fredrikstad kommune ... -
Rehabilitering etter langvarig rusavhengighet: "To liv i ett": en kvalitativ studie om å bli rusfri
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-03-09)Denne rapporten er basert på en dybdeintervjustudie av 8 informanters erfaringer med å slutte å misbruke rusmidler. Studien har som intensjon å vise hvilke erfaringer denne brukergruppen har hatt i prosessen eller overgangen ... -
Etablering av fagringer i to norske kommuner: prosjektrapport kunnskapsbasert praksis: prosjektperiode 2008-2009
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-03-02)Dette er en forskningsrapport fra prosjekt Kunnskapsbasert praksis: Etablering av fagringer i to norske kommuner. Prosjektet er et to-årig samarbeidsprosjekt mellom Moss kommune, Fredrikstad kommune og Høgskolen i Østfold. ... -
Studentaktive undervisningsmetoder og veiledning i undervisning av deltidsstudenter på vernepleierutdanningen: prosjektrapport, prosjektperiode 2006-2008
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-02-15)Denne prosjektrapporten omhandler videreutvikling av undervisningsmetoder for deltidsstudenter, bachelor i vernepleie, ved Høgskolen i Østfold i perioden 2006 – 2008. Undervisningsopplegget bygger på problembasert læring ... -
Evaluering av studentaktive undervisningsformer i vernepleierutdanningen ved Høgskolen i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-01-20)Forfatterne av denne forskningsrapporten har i perioden 1998 til 2008 arbeidet med utvikling og bruk av studentaktive metoder i undervisning av vernepleierstudenter ved Høgskolen i Østfold. Undervisningen er knyttet til ... -
Fleksible organisasjoner: alternative strategier og arbeidsmiljømessige konsekvenser
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-06-16)Rapporten oppsummerer de teoretiske og empiriske studieer som er gjennomført i forbindelse med prosjektet ”Et inkluderende eller ekskluderende arbeidsliv?” – et forskningsprosjekt under Norges Forskningsråd’s Strategisk ... -
Godt nok forberedt for praksis? Sykepleiestudenters forberedthet og opplevelse av mestring i praktiske prosedyrer
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-04-07)Rapporten beskriver en studie hvor sykepleiestudenters forberedthet og opplevelse av mestring i praktiske prosedyrer belyses. Det undersøkes hvor hensiktsmessig undervisningens ulike deler med teori, ferdighetstrening i ... -
Mat og måltider i sykehjem: undersøkelse utført for Sosial- og helsedirektoratet
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-05-26)Denne rapporten bygger på en nasjonal undersøkelse om maten og måltidene ved landets sykehjem, utført i juni – august 2007. Undersøkelsen er utført på oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet, i samarbeid med TNS Gallup. ... -
Undervisning basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk virksomhet og erfaringsbasert kunnskap ved Høgskolen i Østfold : rapport fra fagdagen, desember 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-03-25)I desember 2006 arrangerte HiØ en fagdag i regi av PULS (Program for under¬visning, læring og studiekvalitet) for lærerne ved høgskolen. Hensikten var å sette søkelyset på prinsippet om at all undervisning i høgere utdan¬ning ... -
Om samfunnsforståelse, samfunnsutvikling, internasjonalisering og globalisering
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-02-06)Rapporten er et forsøk i en genre som er lite utviklet i forhold til profesjonell læring og kompetanseutvikling. Forsøket har stor grad av saklig relevans i forhold til å utvikle hva samfunnsvitere kunne kalle en slitesterk ... -
Anerkendelse, frihed og faglighed: en forskningsrapport
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)Anerkendelse, frihed og faglighed dokumenterer et forskningsprojekt på en psykiatrisk afdeling. Psykiatrireformens hensigt var -og er- at få til en ændring både indenfor og udenfor de psykiatriske institutioners mure. Et ... -
Who cares : ethical interaction and sexual difference
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2002)Når norske omsorgsarbeidere kommer ut fra høgskolen til virkelighetens arbeidsoppgaver, er en vesentlig del av deres faglig grunnlag av teoretisk art. Et sentralt teoriområde er etikk. Det prosjekt som ligger til grunn ... -
Høgskolebiblioteket som læringsressurs: hvilke oppfatninger har undervisningspersonale og bibliotekarer i høgskolene om høgskolebibliotekets funksjon og om studenters behov for informasjonskompetanse?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-20)Denne rapporten er skrevet som en hovedoppgave, hvor problemfeltet er hvordan undervisningspersonale og bibliotekarer i høgskolene vurderer høgskolebibliotekenes betydning i læringssammenheng. Følgende problemstillinger ... -
Gruppeveiledning - en rimelig investering : faglige utfordringer for avdelingsleder i sykehjem og erfaringer som deltaker i en faglig veiledningsgruppe
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-11-05)Studien handler om faglige utfordringer for avdelingsleder i sykehjem og erfaringer som deltaker i en faglig veiledningsgruppe. Studiens hensikt er å besvare hvilken betydning deltakelse i faglig veiledningsgruppe har for ...