dc.contributor.author | Vestli, Elin Nesje | |
dc.date.accessioned | 2008-10-14T07:45:19Z | |
dc.date.issued | 2008-10-14T07:45:19Z | |
dc.identifier.issn | 1890-3622 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/147914 | |
dc.description.abstract | Publikasjonen gir en oversikt over sentrale problemstillinger relatert til litteraturundervisning i språkfagene i skoleverket og i høyere utdannin, fulgt av refleksjoner over litteraturens plass i dagens fremmedspråkundervisning. Søkelyset settes i første rekke på produksjon og handling, og det presenteres en verktøykasse for språklærere. Et eget kapittel om kulturformidling og kulturtilegnelse ut fra litterære tekster trekker fram momenter som er særlig aktuelle for fremmedspråkene. Det foreslås også å gå nye veier når det gjelder tekstutvalg. Fra sokkel til klasserom argumenterer for at litteraturdidaktikk bør være en viktig del av lærernes (videre)utdanning, slik at den kan bidra til at faget og undervisningspraksis utvikler seg videre. Dette gjelder ikke bare teori og metoder, men også det tradisjonelle litterære curriculum i fremmedspråkstudier og lærerutdanning | en |
dc.format.extent | 680631 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | nob | |
dc.relation.ispartofseries | Fokus på språk | en |
dc.relation.ispartofseries | 13 | en |
dc.subject | fremmedspråkundervisning | en |
dc.subject | litteraturundervisning | en |
dc.subject | litteraturdidaktikk | en |
dc.title | Fra sokkel til klasserom : litteraturens plass i fremmedspråkundervisningen | en |
dc.type | Research report | en |