Tegnøkonomi som klasseintervensjon for å korte ned latenstiden etter friminutt
Abstract
Lærings-og undervisningshemmende atferd er de vanligste formene for problematferd i skolen, og inkluderer at elevene kommer for sent til timene. Tegnøkonomi er en intervensjon som har vist gode resultater på flere arenaer. Tegnøkonomi er tidligere benyttet for å påvirke elever til å komme raskere inn i klasserommet etter friminutt. Intervensjonene i denne studien ble gjennomført i to skoleklasser. Elevene brukte unødvendig lang tid på å komme til ro på plassene etter friminuttene. Data er samlet inn etter en plan i tråd med en ABAB-design. Intervensjonen innebar å levere tokens hver gang minst 80 % av deltakerne nådde kriteriet for forsterkning. Tokens ble vekslet inn i foretrukne aktiviteter og materielle stimuli etter et VR8 skjema. Data viser at tiltaket hadde god effekt. I både eksperiment A og eksperiment B vises en rask endring fra basislinjebetingelsen til intervensjonsbetingelsen; gjennomsnittlig antall minutter fra det ringer inn til deltakerne sitter rolig på stolene sine går ned.