Opplæring i ikke-eksperimentelle funksjonelle analyser eller FAK-analyser
Abstract
Funksjonelle analyser er metoder som avdekker sammenhenger mellom atferd og miljøhendelser. En variant er deskriptive funksjonelle analyser der observatørene registrerer hendelser i miljøet i forkant og etterkant av den angitte atferden. Denne varianten kalles FAK-analyser (Foranledning-Atferd-Konsekvens). I studien undersøker vi om en opplæringspakke har effekt på deltagernes ferdigheter i FAK-analyser. Deltagerne hadde ikke tidligere mottatt systematisk opplæring i FAK-analyser. Deltagerne gjennomførte FAK-analyser basert på video-opptak av personer med utfordrende atferd. Første opplæringssekvens viser lav effekt, og data fra observatørene kunne ikke brukes til å trekke slutninger om atferdsfunksjoner. En ny og forenklet opplæring ble gjennomført. Deltagerne ble testet som tidligere, men skulle kun beskrive foranledninger og konsekvenser av atferd og ikke trekke slutninger om atferdens funksjon. Andelen av FAK-analyser som var korrekt utfylte etter andre opplæring var 90 %. Studien indikerer at det er mulig å lære opp personalet raskt i observasjon og objektive beskrivelser av foranledninger og konsekvenser av atferd.