Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrønn, Berit
dc.contributor.authorChristiansen, Ane
dc.date.accessioned2020-02-20T11:41:02Z
dc.date.available2020-02-20T11:41:02Z
dc.date.created2020-01-22T15:16:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNordic Journal of Modern Language Methodology. 2019, 7 (1), 29-49.en_US
dc.identifier.issn1894-2245
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2642883
dc.description.abstractArtikkelen presenterer funn og analyse av siste del av en tredelt undersøkelse om spanskelevers kontakt med spansk språk og spanskspråklig kultur i fritiden. Undersøkelsen ble gjennomført i tidsrommet 2015-18. Den siste delen fant sted skoleåret 2017-18 og bestod av kvalitative intervjuer av 24 elever som hadde spansk nivå II som fellesfag. Målet var å finne konkrete eksempler på hvordan spanskelever i en norsk skolekontekst går fram for å komme i kontakt med spansk utenom klasserommet. Med utgangspunkt i et sosiokulturelt perspektiv på læring, rettes oppmerksomheten spesielt mot hvordan den økte digitaliseringen av samfunnet har betydning for i hvilke situasjoner og kontekster elevene møter spansk og hvilke spanskspråklige kilder de har tilgang til og benytter seg av. Intervjuene ble gjennomført i to omganger med fem måneders mellomrom. Resultatene fra første intervjurunde viste at elevene i stor grad, men ofte mer tilfeldig, er i kontakt med spansk i digitale omgivelser, og stort sett gjennom musikk, filmer og tv-serier produsert i USA. Vi fant også at de bevisst utnytter sine forkunnskaper i engelsk i møte med autentisk spansk. I andre intervjurunde utdypet elevene hvordan den angloamerikanske populærkulturen ofte fungerer som en døråpner for kontakt med spansk og spanskspråklig kultur. Funnene våre viser at digitale verktøy, engelsk språk og kulturuttrykk fra USA synes å være viktige medierende redskaper for elevenes egen språkutvikling og eget spanskspråklig kulturkonsum.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDepartment of Foreign Languages and Translation, University of Agderen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspansken_US
dc.subjectnivå IIen_US
dc.subjecthjelpemiddelen_US
dc.subjectvideregående skoleen_US
dc.subjectfellesfagen_US
dc.subjectfremmedspråksdidaktikken_US
dc.subjectdigitale verktøyen_US
dc.subjectfritiden_US
dc.subjectreseptive ferdigheteren_US
dc.subjectuformelle læringskonteksteren_US
dc.titleVg2-elevers kontakt med spansk i fritiden: "Det er morsommere å se serier når du skjønner litt spansk"en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber29-49en_US
dc.source.volume7en_US
dc.source.journalNordic Journal of Modern Language Methodologyen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin1780242
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Tidsskrift- og avisartikler. ØSS [69]
    Samlingen inneholder bidrag fra ansatte ved Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag publisert som tidsskrift- og avisartikler

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal