Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAukland, Knut
dc.contributor.authorTandberg, Håkon Naasen
dc.date.accessioned2021-04-22T11:48:01Z
dc.date.available2021-04-22T11:48:01Z
dc.date.created2020-04-15T10:51:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationPrismet. 2020, 71 (1), 23-43.en_US
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2739139
dc.description.abstractI to sammenhengende artikler introduserer vi lærergrupper på Facebook som et nytt forskningsfelt i norsk kontekst. Vår studie undersøker RLE-lærergruppa, en Facebook-gruppe opprettet i 2015 av og for religionslærere. Gruppen har per januar 2020 over 2 800 medlemmer. Vi har samlet inn data på innhold og aktivitet i gruppen over en ettårsperiode fra 2018 til 2019 og kombinert en kvalitativ og kvantitativ koding av alle postene, samt hvem som poster. I denne andre artikkelen sammenligner vi RLE-lærergruppa med Religionslærerforeningen og andre tidligere, ikke-digitale møteplasser i det religionspedagogiske og didaktiske feltet. Vi viser at RLE-lærergruppa er unik ved at den er den eneste møteplassen og samlingspunktet for religionslærere på alle trinn over hele landet. Den styrker skole–akademias forbindelser ved å fasilitere kommunikasjon mellom lærere, lærerstudenter og lærerutdannere. Vi argumenterer videre for at gruppen bidrar til en vertikal integrering i det religionsdidaktiske feltet som bryter med det tradisjonelle hierarkiet mellom skole og akademia.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherIKO - Kirkelig pedagogisk senteren_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectFacebooken_US
dc.subjectreligionslærerenen_US
dc.subjectdet religionspedagogiske felteten_US
dc.subjectdet religionsdidaktiske felteten_US
dc.subjectReligionslærerforeningenen_US
dc.subjectskole og akademiaen_US
dc.titleLærergrupper på Facebook II: RLE-lærergruppa og andre møteplasseren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber23-43en_US
dc.source.volume71en_US
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/pri.7877
dc.identifier.cristin1806300
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal