Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVee, Tove Sandvoll
dc.contributor.authorOrm, Stian
dc.contributor.authorLøkke, Jon Arne
dc.date.accessioned2023-01-05T09:28:18Z
dc.date.available2023-01-05T09:28:18Z
dc.date.created2022-08-02T20:40:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationUNIPED. 2022, 45 (4), 264-279.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3041123
dc.description.abstractStudien tar for seg fenomenet Zoom fatigue, omfang og beskrivelse av fenomenet og mulige forklaringsmodeller. Studenter kan oppleve at det er vanskeligere å lære i Zoom-forelesninger, og studien ser på mulige tiltak for åforebygge fenomenet. Vi har benyttet scoping review, som gir oversikt over et forskningsfelt med stor heterogenitetmellom studiene. Resultatene viser at digital undervisning kan føre til utmattelse, slitenhet og stress, som samletkan omtales som Zoom fatigue. Majoriteten av studentene opplever Zoom fatigue ved digital undervisning.Utfordringer ved teknologien, kognitiv belastning og opplevelse av sosial distansering trekkes frem somhovedforklaringer på Zoom fatigue. Zoom fatigue kan muligens forebygges eller reduseres ved å korte ned tiden påundervisningen og oppmuntre studentene til å bevege seg og ta hyppige pauser. Undervisning med studentaktivitet ismå grupper i breakout rooms, omvendt klasserom, blandet læring, problembasert læring og kasusundervisningkan bidra til mindre utmattelse og forebygge Zoom fatigue. Fremtidig forskning bør undersøke hvordan ulikefaktorer henger sammen med Zoom fatigue, og teste ut tiltak eksperimentelt.en_US
dc.description.abstractThis paper investigates the phenomenon known as Zoom fatigue, the different descriptions of Zoom fatigue, andpossible explanatory factors. Students in higher education experience greater difficulties learning in Zoom lecturescompared to traditional lectures. We are interested in factors that contribute to this difficulty and in how we canprevent Zoom fatigue. We have conducted a scoping review. The results show that Zoom lectures can lead to fatigue,exhaustion, and stress. The results suggest that most of the students experience Zoom fatigue. Technologicalchallenges, cognitive overload, and social distancing are possible explanatory factors. Shortening lectures,encouraging students to engage in physical activity, and taking frequent breaks can possibly prevent Zoom fatigue.Student-teacher interactive teaching techniques such as breakout rooms, flipped classrooms, blended learning, and problem-based learning can contribute to a reduction in exhaustion and stress, and thereby reduced Zoom fatigue.Questions for future research are to systematically investigate factors associated with Zoom fatigue and to experimentwith teaching techniques.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectZoom fatigueen_US
dc.subjecthøyere utdanningen_US
dc.subjectdigital undervisningen_US
dc.subjectintervensjoneren_US
dc.subjecthigher educationen_US
dc.subjectdigitally mediated teachingen_US
dc.subjectinterventionsen_US
dc.titleZoom fatigue under covid-19-pandemien: Hva innebærer fenomenet, og hvordan kan det forebygges?en_US
dc.title.alternativeZoom fatigue during the Covid-19 pandemic: What is it, and howcan we prevent this phenomenon?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Author(s).en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber264-279en_US
dc.source.volume45en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.45.4.3
dc.identifier.cristin2040766
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal