dc.contributor.author | Amsrud, Kirsten Eika | |
dc.contributor.author | Skaug, Eli-Anne | |
dc.contributor.author | Saunes, Jorunn | |
dc.contributor.author | Undheim, Liv Thorhild | |
dc.contributor.author | Lyberg, Anne Marit | |
dc.date.accessioned | 2024-04-09T12:41:57Z | |
dc.date.available | 2024-04-09T12:41:57Z | |
dc.date.created | 2021-08-13T15:21:41Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Nordisk tidsskrift for helseforskning. 2021, 17 (1), 1-19. | en_US |
dc.identifier.issn | 1504-3614 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3125547 | |
dc.description.abstract | Vurdering av kompetanse i praksisstudier er en kjent utfordring i sykepleierutdanninger både i Norge og internasjonalt. Denne studien utforsker sykepleierstudenters erfaringer med det nye lærings- og vurderingsverktøyet Respons. Studien har en kvalitativ tilnærming med et beskrivende og utforskende design. Det var 27 sykepleierstudenter fra tre læresteder som deltok i utprøving av det nye verktøyet, 21 av disse møtte til påfølgende intervju i fokusgrupper. Dataanalysen er gjennomført i tråd med prinsipper for kvalitativ innholdsanalyse og ledet til to kategorier: Styrket eierskap og framdrift i læringsprosessen og Økt tillit til vurderingens kvalitet. Mange av informantene beskrev en mer aktiv holdning til egen læring og tettere samhandling med sine praksisveiledere. Flere var opptatt av at Respons i større grad enn tidligere vurderingsverktøy bidro til løpende vurdering. Informantene la også vekt på at Respons sikrer en felles standard for vurdering. Studien understøtter behovet for å utforske hvordan læringsutbyttestyrt pedagogikk utspiller seg i praksishverdagen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Septentrio Academic Publishing | en_US |
dc.relation.uri | https://doi.org/10.7557/14.5620 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | fokusgrupper | en_US |
dc.subject | sykepleierstudenter | en_US |
dc.subject | vurdering | en_US |
dc.subject | assessment | en_US |
dc.subject | clinical studies | en_US |
dc.subject | focus groups | en_US |
dc.subject | nursing students | en_US |
dc.subject | praksisstudier | en_US |
dc.title | Sykepleierstudenters erfaringer med Respons – et nytt lærings- og vurderingsverktøy i praksisstudier | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © Forfattere(n). | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-19 | en_US |
dc.source.volume | 17 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for helseforskning | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.7557/14.5620 | |
dc.identifier.cristin | 1925895 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |