• Begynneropplæring – et kjent, men uklart begrep: En analyse av læreres perspektiver 

      Hoff-Jenssen, Reidun; Bjerke, Mari Odberg; Afdal, Hilde Wågsås (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Fenomenet begynneropplæring er selvfølgelig nært knyttet til det som skjer i klasserommet de første skoleårene. Men hva begynneropplæring er og består i, er ikke selvfølgelig. Begrepet blir ikke definert i faglitteratur ...
    • Best på kollektiv læring? 

      Baltzersen, Rolf (Report, 2019-05-10)
      Denne rapporten er en studieevaluering av PPU deltid 2018-2019 ved lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold. Evalueringen bygger på en studentundersøkelse som er blitt gjennomført etter at studiet er blitt gjennomført det ...
    • Collective knowledge advancement as a pedagogical practice in teacher education. An explorative case study of student group work with wiki assignments in the interplay between an offline and a global online setting 

      Baltzersen, Rolf K. (Series of dissertations submitted to the Faculty of Education, University of Oslo;276, Doctoral thesis, 2017-12)
      ENGELSK: The aim of this dissertation was to describe and analyze collective knowledge advancement (CKA) as a pedagogical practice in teacher education. The background is that Internet permits new types of authentic ...
    • Den digitale lærergjerningen 

      Baltzersen, Rolf K. (Chapter, 2009)
      I skole-Norge har IKT vært et ”hett” tema det siste tiåret. Diskusjonen har blant annet dreid seg om IKT har en positiv eller negativ læringseffekt. De siste par årene har man imidlertid innsett at det er umulig å besvare ...
    • Digitale fortellinger i skolen 

      Baltzersen, Rolf K. (Book, 2019-09-01)
      I den første delen av boken som heter “Digitale fortellinger” blir digitale fortellinger som sjanger plassert inn i en historisk og samfunnsmessig kontekst. I de øvrige kapitlene i denne delen blir den pedagogiske bruken ...
    • Digitale fortellinger i skolen (Versjon april 2012) 

      Baltzersen, Rolf K. (Book, 2012-04)
      Dette er først og fremst en bok spekket med praktiske tips om hvordan man kan jobbe med digitale fortellinger i undervisningen. I tillegg har jeg ønsket å plassere digitale fortellinger som sjanger inn i en historisk og ...
    • Exploring Teachers’ Professional Space Using the Cases of Finland, Norway and the US 

      Maaranen, Katriina; Afdal, Hilde Wågsås (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      In this study, we explore teachers’ professional space as an alternative to, and/or expansion of earlier conceptualizations of teacher autonomy. Professional space is here understood both as an objective space with e.g., ...
    • Læring i skolenettverk. Mininettverk som utviklingsstrategi 

      Baltzersen, Rolf K.; Eliassen, Erik (Chapter, 2011)
    • Skoleledernettverk som arena for læring og støtte 

      Fjeld, Hilde Sofie; Ramberg, Lin Elisabet Sandhaug (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Artikkelen handler om nettverkssamarbeid mellom skoleledere, og formålet er å undersøke hvordan læring i og lederutvikling gjennom ledernettverk forstås fra rektorers og skoleeiers perspektiv, og hva som eventuelt gjør ...
    • Technology and sustainability for/in early childhood education and care 

      Crisostomo, Anita Tvedt; Reinertsen, Anne Beate (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Inspired by a posthuman philosophy, this paper explores sustainable natureculture kindergarten praxis as a pragmatic transcorporeal collective engagement with the present and sustainable future events to come. The point ...
    • Å samtale om samtalen. Veiledning og metakommunikasjon. 

      Baltzersen, Rolf K. (Book, 2018)
      «Hva mener du når du sier at jeg er feig?», «Nei, hør nå her!», «Jeg synes vi har det så hyggelig sammen!», «La oss snakke litt om hvordan vi bør samarbeide.» – Dette er uttrykk vi bruker for å regulere hvordan vi snakker ...
    • Å veilede en nyutdannet lærer med disiplinproblemer i klassen 

      Baltzersen, Rolf K. (Chapter, 2011)
      I denne artikkelen vurderer jeg om modelltenkningen til Argyris og Schön kan gi oss en større forståelse for de praksisteorier som nyutdannete lærere og veiledere opererer med. Argyris og Schön gjør en grovkategorisering ...