Å veilede en nyutdannet lærer med disiplinproblemer i klassen
Chapter
Submitted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2507894Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne artikkelen vurderer jeg om modelltenkningen til Argyris og Schön kan gi oss en større forståelse for de praksisteorier som nyutdannete lærere og veiledere opererer med. Argyris og Schön gjør en grovkategorisering av alle menneskelige handlinger i to helt ulike grunnleggende mønstre for handling eller praksisteorier. Modell I- handlinger er kjennetegnet av at man primært forsøker å løse problemer på egen hånd, mens mer konstruktive Modell II-handlinger viser til at man heller forsøker å løse problemer ved å involvere andre i prosessen. Argyris og Schön hevder de aller fleste opererer etter Modell-I handlingsstrategier i truende eller ubehagelige situasjoner fordi dette egentlig er automatiserte forsvarsmekanismer som alle har.
Med utgangspunkt i transkripsjoner av utvalgte samtalesekvenser fra en foreldresamtale og en veiledningssamtale viser jeg hvordan en nyutdannet lærer og hans veileder ser ut til å ta utgangspunkt i et relativt ensidig sett av Modell I-handlingsstrategier. Elementer av Modell II-handlinger er til stede, men de ser ut til å være svakt forankret i samtalen. Analysen støtter derfor ideen om at også nyutdannete lærere eller veiledere vil kunne orientere sine handlinger ut fra et tydelig Modell I- handlingsmønster i vanskelige samtalesituasjoner. I siste del av artikkelen foreslår jeg opplæringstiltak som kan styrke disse gruppenes evne til i større grad å benytte seg av Modell II-tilnærminger i profesjonelle veiledningssamtaler.