• Modeller på villspor? Kan Cubans modelltenkning gi oss en bedre forståelse av implementeringstenkningen i norsk IKT-orientert skolesatsning? 

      Baltzersen, Rolf K. (Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-12)
      Målet med denne rapporten er å kunne si noe om hvilken implementeringstenkning som har forklaringskraft i forhold til IKT-satsningen rettet mot skolen som praksisfelt. I første del av rapporten vurderer jeg om modelltenkningen ...
    • Modeller på villspor? Kan Cubans modelltenkning gi oss en bedre forståelse av implementeringstenkningen i norsk IKT-orientert skolesatsning? 

      Baltzersen, Rolf K. (Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-12)
      Målet med denne rapporten er å kunne si noe om hvilken implementeringstenkning som har forklaringskraft i forhold til IKT-satsningen rettet mot skolen som praksisfelt. I første del av rapporten vurderer jeg om modelltenkningen ...
    • Motivation to Contribute 

      Baltzersen, Rolf K. (Chapter, 2022)
      Chapter 14 explores what motivates individuals to contribute to CI projects. If we think CI can benefit society, we need to understand what motivates individuals to engage in collective problems solving. However, both the ...
    • The Origins of Collaborative Problem Solving 

      Baltzersen, Rolf K. (Chapter, 2022)
      Chapter 9 argues that the origins of collaborative problem solving can be traced back to mutual collaboration, which built on the evolution of more advanced forms of gestural communication. Elaborative collaborative ...
    • The Origins of Human Stigmergic Problem Solving 

      Baltzersen, Rolf K. (Chapter, 2022)
      Chapter 7 traces the origin of human stigmergic problem-solving back to the invention of writing. Knowledge could now be stored, reused and made accessible to others. A human collective memory was established which also ...
    • The Origins of Human Swarm Problem Solving 

      Baltzersen, Rolf K. (Chapter, 2022)
      Chapter 5 argues that the origins of human swarm problem solving can be traced back to group hunting which required rapid problem solving during the hunt, but also planning activities. Collective actions build on synchronization ...
    • Praksisveilederen i skolen (Versjon 1.1 - Januar 2014) 

      Baltzersen, Rolf K. (Book, 2014-01-30)
      Denne e-boken dekker sentrale områder innenfor veiledning som en praksisveileder (praksislærer) bør vite noe om. Boken gir deg både en innføring i ulike teorier om veiledning og andre relevante praktiske redskaper du kan ...
    • Praksisveilederen i skolen (Versjon 1.1 - Januar 2014) 

      Baltzersen, Rolf K. (Book, 2014-01-30)
      Dette er EPUB-versjonen av e-boken. Denne e-boken dekker sentrale områder innenfor veiledning som en praksisveileder (praksislærer) bør vite noe om. Boken gir deg både en innføring i ulike teorier om veiledning og andre ...
    • Praksisveilederen i skolen (Versjon 1.1 - Januar 2014) 

      Baltzersen, Rolf K. (Book, 2014-01-30)
      Dette er MOBI-versjonen for denne e-boken som gjør at den kan leses på en Kindle. Denne e-boken dekker sentrale områder innenfor veiledning som en praksisveileder (praksislærer) bør vite noe om. Boken gir deg både en ...
    • Å drive IKT-basert skoleutviklingsarbeid i mininettverk: erfaringer fra Haldennettverket 

      Baltzersen, Rolf K.; Eliassen, Erik; Kleive, Knut Lensby; Løvli, Elin Andersen; Melberg, Dyril (Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-10-14)
      Lærende nettverk var et femårig prosjekt som ble avsluttet i 2009. Dette er det største pedagogiske prosjektet innenfor den nasjonale satsningen ”Program for digital kompetanse 2004-2008”. Med dette programmet skulle ...
    • Å drive IKT-basert skoleutviklingsarbeid i mininettverk: erfaringer fra Haldennettverket 

      Baltzersen, Rolf K.; Eliassen, Erik; Kleive, Knut Lensby; Løvli, Elin Andersen; Melberg, Dyril (Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-10-14)
      Lærende nettverk var et femårig prosjekt som ble avsluttet i 2009. Dette er det største pedagogiske prosjektet innenfor den nasjonale satsningen ”Program for digital kompetanse 2004-2008”. Med dette programmet skulle ...
    • Å samtale om samtalen. Veiledning og metakommunikasjon. 

      Baltzersen, Rolf K. (Book, 2018)
      «Hva mener du når du sier at jeg er feig?», «Nei, hør nå her!», «Jeg synes vi har det så hyggelig sammen!», «La oss snakke litt om hvordan vi bør samarbeide.» – Dette er uttrykk vi bruker for å regulere hvordan vi snakker ...
    • Å veilede en nyutdannet lærer med disiplinproblemer i klassen 

      Baltzersen, Rolf K. (Chapter, 2011)
      I denne artikkelen vurderer jeg om modelltenkningen til Argyris og Schön kan gi oss en større forståelse for de praksisteorier som nyutdannete lærere og veiledere opererer med. Argyris og Schön gjør en grovkategorisering ...