Å drive IKT-basert skoleutviklingsarbeid i mininettverk: erfaringer fra Haldennettverket
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148451Utgivelsesdato
2009-10-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Lærende nettverk var et femårig prosjekt som ble avsluttet i
2009. Dette er det største pedagogiske prosjektet innenfor den nasjonale
satsningen ”Program for digital kompetanse 2004-2008”. Med dette
programmet skulle Norge bli ledende i verden i forhold til bruk av IKT i
skolen. Denne rapporten beskriver et lite utsnitt av den
nettverksaktivitet som har foregått. Fortellingen om Haldennettverket
(samarbeid mellom tre skoler) dokumenterer at prosjektdeltakerne har
styrket sin egen digitale kompetanse i prosjektperioden. Nettverket har
samarbeidet tett og klarte også i siste prosjektperiode å spre sine
erfaringer til andre lærere i Haldenskolene. I et IKT-perspektiv vil man
derfor kunne hevde at man har nådd hovedmålsetningen med lærende nettverk:
”Gjennom kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling i lærende nettverk skal
skoler, skoleeiere og lærerutdanning bevisstgjøres og kvalifiseres slik at
IKT i større grad tas i bruk i læringsarbeidet der det gir faglig og
pedagogisk merverdi.”
Allikevel er det kanskje enda viktigere at prosjektdeltakerne i større
grad innser verdien av å jobbe i nettverk. Vi har gjennom prosjektet også
sett fremveksten av flere nye delingsarenaer som mininettverk (samarbeid
mellom prosjektdeltakere fra et lite antall skoler) og regionale
konferanser der det er lærerne selv som holder innlegg for hverandre
Serie
Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold)2009:4