Erfaringer med innføring av elektronisk læringsplattform i en høgskoleavdeling
Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/147772Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I artikkelen presenteres noen erfaringer med full implementering av en læringsplattform (her: Blackboard) fra avdeling for helse- og sosialfag, Høgskolen i Østfold (HiØ). Avdelingen er relativt stor (ca. 1400 studenter, ca. 120 ansatte og ca. 20 studietilbud), og det har derfor vært en utfordring å gjennomføre en endringsprosess som angår så mange. Sentrale temaer i dette arbeidet har vært ansvars- og oppgavefordeling, organisering og opplæring. Det var flere grunner til at ledelsen ønsket innføring av læringsplattformen; ønske om i større grad å utnytte IKT både i undervisning og læring, ønske om å imøtekomme generelle utfordringer i utdanningssektoren om økt bruk av informasjonsteknologi og ønske om å kunne tilby mer fleksible utdanningstilbud. Erfaringene som presenteres er hentet fra en 2 – års prosjektperiode for dette implementeringsarbeidet. Innledningsvis beskrives noen sentrale forutsetninger for arbeidet som skulle gjøres. Viktige forutsetninger var en klar ansvars- og oppgavefordeling og organiseringen for de ulike studiene i læringsplattformen. Deretter gis en presentasjon av hvordan selve gjennomføringen fant sted. Her legges det særlig vekt på tre forhold; utarbeiding av en felles kursmal i læringspattformen, ansvars- og oppgavefordeling samt opplæringstilbud. Disse hovedaktivitetene vurderes deretter. Artikkelen avsluttes med en kort oppsummering og utfordringer som vil være knyttet til det videre arbeidet med IKT og læring. Erfaringsmateriale er hentet fra studentevalueringer, noen brukerundersøkelser samt FoU-arbeid fra læringsplattformen. Erfaringene bør ha relevans for andre som står overfor lignende oppgaver, delvis uavhengig av læringsplattform og studieportefølje
Utgiver
NorgesuniversitetetSerie
Norgesuniversitetets skriftserie2007:2 (Kap.11)