Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøising, Hanne Schou
dc.date.accessioned2007-12-03T09:33:40Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.isbn978-82-91308-45-6
dc.identifier.issn1504-2081
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/147772
dc.description.abstractI artikkelen presenteres noen erfaringer med full implementering av en læringsplattform (her: Blackboard) fra avdeling for helse- og sosialfag, Høgskolen i Østfold (HiØ). Avdelingen er relativt stor (ca. 1400 studenter, ca. 120 ansatte og ca. 20 studietilbud), og det har derfor vært en utfordring å gjennomføre en endringsprosess som angår så mange. Sentrale temaer i dette arbeidet har vært ansvars- og oppgavefordeling, organisering og opplæring. Det var flere grunner til at ledelsen ønsket innføring av læringsplattformen; ønske om i større grad å utnytte IKT både i undervisning og læring, ønske om å imøtekomme generelle utfordringer i utdanningssektoren om økt bruk av informasjonsteknologi og ønske om å kunne tilby mer fleksible utdanningstilbud. Erfaringene som presenteres er hentet fra en 2 – års prosjektperiode for dette implementeringsarbeidet. Innledningsvis beskrives noen sentrale forutsetninger for arbeidet som skulle gjøres. Viktige forutsetninger var en klar ansvars- og oppgavefordeling og organiseringen for de ulike studiene i læringsplattformen. Deretter gis en presentasjon av hvordan selve gjennomføringen fant sted. Her legges det særlig vekt på tre forhold; utarbeiding av en felles kursmal i læringspattformen, ansvars- og oppgavefordeling samt opplæringstilbud. Disse hovedaktivitetene vurderes deretter. Artikkelen avsluttes med en kort oppsummering og utfordringer som vil være knyttet til det videre arbeidet med IKT og læring. Erfaringsmateriale er hentet fra studentevalueringer, noen brukerundersøkelser samt FoU-arbeid fra læringsplattformen. Erfaringene bør ha relevans for andre som står overfor lignende oppgaver, delvis uavhengig av læringsplattform og studieporteføljeen
dc.format.extent99416 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagenob
dc.publisherNorgesuniversiteteten
dc.relation.ispartofseriesNorgesuniversitetets skriftserieen
dc.relation.ispartofseries2007:2 (Kap.11)en
dc.subjectikten
dc.subjectlæringsplattformeren
dc.subjectundervisningsmetoderen
dc.titleErfaringer med innføring av elektronisk læringsplattform i en høgskoleavdelingen
dc.typeResearch reporten


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel