• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolen i Østfold
  • Avdeling for helse og velferd (gjelder til og med 2020)
  • Rapport (Høgskolen i Østfold). HV
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolen i Østfold
  • Avdeling for helse og velferd (gjelder til og med 2020)
  • Rapport (Høgskolen i Østfold). HV
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Studenters opplevelse og evaluering av undervisning og læringsmiljø : presentasjon av course experience questionnaire (CEQ) - og validering av tre norske versjoner, erfaringer med studiet (EMS)

Pettersen, Roar C.
Research report
Thumbnail
View/Open
hefte4-07.pdf (1.189Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/147872
Date
2007-05
Metadata
Show full item record
Collections
  • Rapport (Høgskolen i Østfold). HV [30]
Abstract
Course Experience Questionnare (CEQ) er et standardisert spørreskjema for studentevaluering av undervisning og læringsmiljø. I løpet av 1520 år er det blitt et in¬ternasjonalt kjent og anerkjent instrument for kart¬leg¬ging av opplevd undervisningskvalitet. CEQ er i bruk ved en rekke universitetet og høgskoler verden over; i Australia inngår det også i det nasjonale kvalitetssystemet.

Course Experience Questionnaire er utviklet innenfor et universitets- og høg¬skolepedagogisk perspektiv omtalt som Student approaches to learning, i kort¬form SALtradi¬sjonen. Rapporten gir et innblikk i utviklingen av CEQ og SAL–tradisjonens perspektiv på forholdet mellom undervisning, studenters læring og studentevaluering av undervisning. Her framheves særlig CEQs rolle som verktøy i forhold til læreres/lærergruppers utviklings¬orienterte evaluering av egen undervisning og egne kurs.

I norsk oversettelse omtales CEQ som Erfaringer med studier (EMS). Rappor¬tens empiriske del presenterer valideringsdata fra tre studier med ulike versjoner av EMS. Studiene omfatter ca. 2.800 studenter og viser at de norske versjonene av CEQ (EMS) har rimelig robuste psykometriske kvaliteter. De er dermed godt egnet til kartlegging av studenters opplevelse av undervis¬ningskvalitet og erfa¬ringer med læringsmiljøer i norske utdanningskontekster.

Rapporten redegjør også kort for administrering, skåring og tolkning av EMS-/ CEQ-data; komplette spørreskjemaer for de ulike EMS–versjonene finnes i rap¬portens vedlegg.
Publisher
Høgskolen i Østfold
Series
Rapport (Høgskolen i Østfold)
2007:4

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit