Bedre med enkel bruk av elektroniske læringsplattformer enn ingen bruk?
Abstract
Siden slutten av 1990-årene har alle høyere læresteder i landet skaffet seg
elektroniske læringsplattformer. Hensikten med disse er å støtte forskjellige former for
lærings- og undervisningsaktiviteter.
Det finnes i Norge liten dokumentasjon på hvorledes læringsplattformene
benyttes. I denne artikkelen presenteres erfaringer med bruk av læringsplattform fra
bachelorstudier innen barnevern, vernepleie, sosialt arbeid og sykepleie ved Høgskolen i
Østfold. Hensikten med artikkelen er å gi en kort presentasjon av hvorledes
læringsplattformen brukes og hvorledes studentene vurderer nytteverdien av dette. På
bakgrunn av disse erfaringene diskuteres hvorledes det kan tilrettelegges for å benytte
den elektroniske læringsplattformen for å frigi tid til pedagogiske aktiviteter i
klasserommet. Dette fokuset vrir diskusjonen fra å vurdere læringsplattformer som
pedagogiske verktøy til at læringsplattformer benyttes for å frigi pedagogisk aktivitet i
klasserommet. Denne måten å benytte læringsplattformer på, kan særlig se ut til å være
aktuelt i forhold til heltidsstudier der studentene daglig er til stede på høgskolen.