dc.contributor.author | Lindemann, Beate | |
dc.date.accessioned | 2008-06-30T08:37:23Z | |
dc.date.issued | 2008-02 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-8195-021-4(online) | |
dc.identifier.isbn | 978-82-8195-020-7(trykt) | |
dc.identifier.issn | 1890-3622 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/147926 | |
dc.description.abstract | Forfatteren gjennomførte i skoleåret 2006-2007 en undersøkelse av motivasjonen for språklæring blant
8. klassinger. 300 elever deltok i undersøkelsen som omfatter de tre fremmedspråkene fransk, tysk og spansk.
Resultatene viser at skolen kan understøtte elevenes motivasjon ved å sørge for at de i forkant av språkvalget
får god informasjon om hvordan de enkelte fremmedspråk kan komme til nytte under utdanningen og senere i
arbeidslivet. Ideelt sett bør alle elevene få oppfylt sitt språkønske, og gruppene bør ikke være større enn 15-20
elever. Å sette delmål for innlæringen underveis i skoleåret, å sørge for didaktisk og faglig fundert variasjon i
undervisningen og å sette elevenes egen språklæring i sentrum ser også ut til å fremme motivasjonen hos
elevene. | en |
dc.format.extent | 446190 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Fremmedspråksenteret | en |
dc.relation.ispartofseries | Fokus på språk | en |
dc.relation.ispartofseries | 11 | en |
dc.subject | fremmedspråkundervisning | en |
dc.title | Læring av fremmedspråk og motivasjon for språklæring etter innføringen av Kunnskapsløftet | en |
dc.type | Research report | en |