Erfaringer fra samarbeid mellom fagseksjon og bibliotek i emnet samfunnsvitenskapelig forskningsmetode
Abstract
Høsten 2006 samarbeidet emneansvarlig for kurset Samfunnsvitenskapelig forskningsmetode ved Høgskolen i Østfold med en bibliotekar fra høgskolebiblioteket samme sted om å lage et undervisningsopplegg og eksamen for dette emnet. Vi tror at samarbeidet er unikt i Norge. Eksamensresultatene var ikke oppløftende, uten at vi mener at dette har sammenheng med samarbeidet mellom fagseksjonen og biblioteket, og vi ønsket med utgangspunkt i denne første erfaringen å bygge videre på samarbeidet, og gjennomførte derfor høsten 2007 et noe endret undervisningsopplegg, men med samme lærebok og samme fagansvarlig. Artikkelen beskriver formålet med samarbeidet, det bibliotekfaglige innslaget i undervisningen og erfaringer i lys av analyser av besvarelser og resultater etter to gangers utprøving. Artikkelen konkluderer med at bibliotekfaglig kompetanse inn i kurset
samfunnsfaglig metode, er en god måte å bedre studentenes informasjonskompetanse.