"Riktig legemiddelhåndtering en nødvendighet": hvordan organiseres undervisningen i legemiddelhåndtering ved South Karelia University of Applied Sciences i Lappeenranta og Høgskolen i Østfold - kartleggingsstudie
Abstract
Etter innføring av feilfri prøve i legemiddelregning i 2001 har strykprosenten i dette faget vært høy. I følge Rammeplan for sykepleierutdanning medfører stryk på prøve i legemiddelregning avbrudd i studieforløpet. I Finland har det vært fokusert mye på legemiddelregning for å unngå feilmedisinering i praksis. Dette var årsaken til at vi gjennomførte studiebesøk til South Karelia University of Applied Sciences i Lappeenranta Finland. Kartleggingsstudien omhandler hvordan undervisning i legemiddelhåndtering organiseres ved South Karelia University of Applied Sciences i Lappeenranta og ved Høgskolen i Østfold.
I kartleggingen har vi sammenlignet undervisningsmetoder, antall studenter, bruk av E- læring, tester i legemiddellæring, gjennomføring av forkurs i matematikk og bruk av legemiddelpass i klinisk praksis. Studiebesøket har medført økt fokus på bruk av ulike pedagogiske metoder i undervisning i faget legemiddelregning. Intensjon er at studentene skal mestre legemiddelregning i klinisk praksis.