Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndreassen, Hilde Marie
dc.contributor.authorHoff, Thor
dc.contributor.authorBøckmann, Sissel
dc.date.accessioned2011-09-12T08:52:13Z
dc.date.available2011-09-12T08:52:13Z
dc.date.issued2011-09-12T08:52:13Z
dc.identifier.isbn978-82-7825-347-2(online)
dc.identifier.isbn978-82-7825-348-9(trykt)
dc.identifier.issn1504-5331(online)
dc.identifier.issn1503-8939(trykt)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/148471
dc.description.abstractProsjektet handler om sykepleiere, vernepleiere og sykepleier- og vernepleierstudenter sine oppfatninger av medikamenthåndtering og da spesielt medikamentregning i klinisk praksis. Hensikten med prosjektet var at studenter og praksisveiledere skulle føle seg sikre på medikamenthåndtering, spesielt medikamentregning. Ved å gi mer trygghet i medikamenthåndtering og gi mer fokus på medikamentregning slik at feil i medikamenthåndtering kan unngås, sikres pasienten fra å bli utsatt for uforsvarlig praksis. Fokusgruppeintervjuer ble gjennomført med praksisveiledere – sykepleiere og vernepleiere, og sykepleier- og vernepleierstudenter. Funnene fra studien viser at fokus på medikamentregning i praksis ikke er så stort. Respondentene tenker ofte ikke på at de utfører medikamentregning. I sykehuset er det utviklet en E-læringsportal. E-læringsportalen ses på som et nyttig verktøy for å friske opp medikamenthåndteringskunnskaper. Oppfriskningskurs i medikamentregning ble gjennomført for alle praksisveiledere i forkant av prosjektet. Dette medførte at praksisveiledere kunne gjøre bruk av samme utregningsmåter som studentene lærer i skolen. Gjennom prosjektet har vi sett at både studenter og praksisveiledere synes medikamenthåndtering/medikamentregning er et svært viktig fagområde, og at det burde være mer fokus på håndtering av legemidler både i skolen og i klinisk praksis. Studentene er enige om at det bør være flere tester i skolen i medikamentregning for å holde kunnskapen ved like. For praksisveilederne etterlyses oppfriskningskurs med jevne mellomrom.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofseriesOppdragsrapport (Høgskolen i Østfold);2011:4
dc.title"Alt rett - Alltid"en_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.source.pagenumber62en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel