dc.contributor.author | Hatlem, Marianne | |
dc.contributor.author | Nolet, Ronald | |
dc.contributor.author | Strand, Torill | |
dc.date.accessioned | 2013-09-03T12:18:31Z | |
dc.date.available | 2013-09-03T12:18:31Z | |
dc.date.issued | 2013-09-03 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7825-410-3 | |
dc.identifier.issn | 1504-5331 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/148507 | |
dc.description.abstract | Prosjektet «Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena» startet opp høsten 2011 på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet (KD) som et nasjonalt pilotprosjekt hvor departementet gav bestillingen til 6 fylker via Fylkesmennene (FM) og høgskolene.
Høgskolen i Østfold fikk da i oppdrag av Fylkesmannen i Østfold å lede en av pilotene fra oppstart desember 2011 til avslutning i desember 2012. Denne rapporten er slutt artiklene fra denne piloten.
Formålet med pilotprosjektet var å styrke barnehagen som læringsmiljø og danningsarena ved at barnehager i et samarbeid med universitet og høgskoler gjennomfører utviklingsprosjekt som danner grunnlag for god praksis omkring læring og danning i barnehagen. Bakgrunnen for pilotprosjektet om barnehagen som læringsmiljø og danningsarena var endring i barnehageloven og endring i Rammeplan for barnehagen (KD, 2011). Denne endringen utfordret barnehagen til nye forståelser og praksiser gjennom innføringen av nye begreper, noe som gjorde at departementet så behovet for støtte til barnehagen i form av økt kunnskap og kompetanse gjennom utviklingsarbeid.
Prosjektrapporten består av 10 erfaringsbaserte artikler en fra hver barnehage. Og en teoribasert artikkel fra høgskolen i Østfold. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold);2013:14 | |
dc.title | Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena: rapport fra en pilotstudie | no_NO |
dc.type | Research report | no_NO |
dc.source.pagenumber | 127 | no_NO |