Bedre læring av matematikk ved enkle midler? : rapport fra et utviklingsprosjekt
Abstract
Går det an å bedre resultatene i matematikk ved hjelp av relativt enkle tiltak som ikke er mer ressurskrevende, verken med tanke på tiden lærerne bruker eller annen ressursbruk? Denne rapporten viser at det er mulig. Ved lærerutdanningen ble to hovedtiltak satt ut i livet høsten 2003:
Nivådifferensiering på grunnlag av startprøve,
Gjensidig studentvurdering av oppgaveløsning.
Eksamen ble holdt så uforandret som mulig (6 t skriftlig eksamen med ekstern sensur i første og fjerde semester og muntlig eksamen i andre semester, hele tiden med ekstern sensur).
For kurset i 2002-2003 var det 54 % stryk, og blant dem som besto eksamen, fikk hele 2/3 dårligste ståkarakter. Ved sensuren for kurset høsten 2003, var strykprosenten nede i 15 % og kun 1/5 av dem som besto, hadde dårligste ståkarakter. Studentene satte åpenbart pris på den gjensidige studentvurderingen; ved en rundspørring ønsket 95 % å fortsette med dette i neste modul.
Det mest gledelige er å se hvordan det virker motiverende når studentene opplever framgang. Når studentene arbeider jevnt og trutt med matematikken, uten de store skippertakene og uten det høye stressnivået, ikke bare lærer de mye, men de får også et mer positivt forhold til faget.
Publisher
Høgskolen i ØstfoldSeries
Rapport (Høgskolen i Østfold)2004:6