• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolen i Østfold
  • HIØ's skriftserier
  • Rapport (Høgskolen i Østfold)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolen i Østfold
  • HIØ's skriftserier
  • Rapport (Høgskolen i Østfold)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IKT som endringsfaktor i lærerutdanningen : rapporten fra PLUTO-prosjektet (2000-2003) ved Høgskolen i Østfold. Avdeling for lærerutdanning

Eriksen, Odd
Research report
Thumbnail
View/Open
hefte3-04.pdf (684.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/148580
Date
2004
Metadata
Show full item record
Collections
  • Rapport (Høgskolen i Østfold) [74]
Abstract
”IKT som endringsfaktor i allmennlærerutdanningen – 2000-2003” var en del av det nasjonale nettverkstiltaket PLUTO (Program for lærerutdanning, teknologi og omstilling).

Høgskolen i Østfold har gjennomført et omfattende endringsprosjekt i allmennlærerutdanningen. Innholdet og organiseringen av lærerstudiet er nå i større grad tilpasset kravene om profesjonsretting. Praksisopplæringen er mer fleksibel, og studenter og praksisskoler tar større ansvar for at studentene får realistiske erfaringer med læreryrket. IKT er mer integrert i studentenes studiehverdag. Tre hundre studenter har bærbare PC´er som arbeidsredskap og har tilgang til lokalnett og Internett via trådløse nettverk i studiearbeidet, på praksis og i fritiden. Teknologi åpner for mer samspill mellom ulike arenaer i studiet, og studentene utvikler IKT-kompetanse i studiehverdagen.

Høgskolens faglærere er organisert i tverrfaglige trinnteam Studiet veksler mellom fagperioder og flerfaglige tema-og prosjektperioder. Studentene organiseres i små basisgrupper og utvikler dermed ferdigheter i teamsamarbeid og erfaringer med læring som sosial praksis. Fagenes fokus endres når undervisning og prosjektarbeid styres mer mot klasseromsrelevant lærestoff. Målet er å kombinere god, lærerstyrt undervisning med studentaktive arbeidsmåter, i et læringsmiljø der menneskelige relasjoner styrkes, samtidig som det legges til rette for et nettbasert læringsmiljø. Bakgrunnen for tiltakene i allmennlærerutdanningen har vært en analyse av hva slags ferdigheter og kompetanse morgendagens lærere trenger faglig, sosialt og teknologisk, og ideer om hva slags lærerrolle studentene forventes å fylle de nærmeste tiårene.
Publisher
Høgskolen i Østfold
Series
Rapport (høgskolen i Østfold)
2004:3

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit