Kulturanalyse på Gimle skole
Abstract
Etter flere år med systematisk utviklingsarbeid, ønsket rektor å se om elevene merket noe til de prioriteringene som er gjort og hva skolen har satset på.
Metoden for datainnsamling var brevskriving, og ut fra disse dataene ble det gjennomført en kulturanalyse.
Vi så tydelig i materialet vårt at mange av elevene opplever at skolens verdiplattform formidles til elevene. Vi fant igjen både trivsel, mestring og ansvar i brevene.
Det er en stor overvekt av elever som uttrykker god trivsel, både med medelever, med lærerne og med skolen generelt.
Elevene opplever mestring i mange fag og på mange områder, men det er spesielt fremtredende i forhold til leseferdighet.
Mange elever uttrykker at de tar ansvar. De tar ansvar for lesing, for å øve, for å følge med i timen og for å gjøre hjemmearbeid.
Gledelig mange elever greide å sette ord på hvordan de lærte og lærer å lese, også de yngste elevene. De skriver om hvordan de skal bli bedre lesere, nemlig ved å øve. Det kom tydelig fram i brevene hvordan progresjonen i leseplanen fungerer, spesielt i forhold til bokstavinnlæring og lesestrategier.
Det skolen tar med i sitt videre utviklingsarbeid er at det langsiktige arbeidet med verdigrunnlaget videreføres parallelt med nye satsningsområder.