Spansk nivå III - nye læringsmuligheter og deltakelse i læringsrom i hverdag og fritid
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
I en tid med økende globalisering og digitalisering møter dagens spanskelever målspråket i mange ulike situasjoner og i ulike læringsrom, noe som åpner for nye erfaringer med språk og språklæring. Denne artikkelen presenterer resultatene fra en kartleggingsundersøkelse fra 2015 og en oppfølgende dybdeundersøkelse fra 2016 blant til sammen 205 elever som har valgt spansk på høyeste nivå i grunnopplæringa. Vi har undersøkt hvilke læringsmuligheter elevene benytter seg av utenom skolen og hva slags betydning det spanske språket har i deres livskontekst. Vi fant at elevene i varierende, men utstrakt grad benytter seg av de økte læringsmulighetene, og at spansk oppleves som relevant i hverdag og fritid, men også med tanke på framtidig studie- og arbeidsliv. Resultatene viser at elevene er bevisste og deltakende aktører i ulike typer læringsrom og at de selv vurderer det som verdifullt å benytte seg av de økte læringsmulighetene både faglig og personlig. Vi mener at en større bevissthet og kunnskap om de ulike læringsrommene elevene deltar i, vil kunne gi et mer helhetlig perspektiv på språklæringsprosessen deres og dermed være med på gjøre spanskfaget ytterligere relevant.