Browsing HiØ Brage by Author "Løkke, Jon Arne"
Now showing items 1-17 of 17
-
The ABC of academic procrastination: Functional analysis of a detrimental habit
Svartdal, Frode; Løkke, Jon Arne (Peer reviewed; Journal article, 2022)Academic procrastination – habitually delaying work with academic tasks to the extent that the delays become detrimental to performance, wellbeing, and health – represents a substantial personal, systemic, and societal ... -
Eksperimentell kontroll, atferdspåvirkning, selvkontroll, frihet og autonomi.
Løkke, Jon Arne; Salthe, Gunnar (Journal article; Peer reviewed, 2016)Eksperimentell kontroll er vesentlig i mange naturvitenskaper i betydningen at eksperimenter planlegges slik at det kun er den planlagte uavhengige variabelen som gir effekt. Alle andre variabler er det kontroll på i den ... -
Fagfellevurdert undervisning og kollegarettleiing i høgare utdanning. Frå modell til gjennomføring
Vee, Tove Sandvoll; Løkke, Jon Arne; Halvorsen, Lars Rune (Peer reviewed; Journal article, 2020)Det er ifølgje stortingsmeldinga om kultur for kvalitet i høgare utdanning (Kunnskapsdepartementet, 2017) ei forventning om at institusjonane i høgare utdanning får på plass system for kollegarettleiing og fagfellevurdert ... -
Fagfellevurdert undervisning og kollegarettleiing i høgare utdanning. Frå modell til gjennomføring
Vee, Tove Sandvoll; Løkke, Jon Arne; Halvorsen, Lars Rune (Peer reviewed; Journal article, 2020)Det er ifølgje stortingsmeldinga om kultur for kvalitet i høgare utdanning (Kunnskapsdepartementet, 2017) ei forventning om at institusjonane i høgare utdanning får på plass system for kollegarettleiing og fagfellevurdert ... -
Kan aksept- og forpliktelsesterapi øke psykologisk fleksibilitet hos personer med autismespekterforstyrrelser?
Orm, Stian; Løkke, Jon Arne (Peer reviewed; Journal article, 2020)Aksept- og forpliktelsesterapi (Acceptance and Commitment Therapy: ACT) er en tredjegenerasjons kognitiv atferdsterapi som i økende grad benyttes i behandlingen av psykiske lidelser og livsvaneproblemer. Et hovedformål i ... -
Kort rapport: Måling av sosial validitet i studier publisert i Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse
Løkke, Jon Arne; Orm, Stian; Strømgren, Børge (Peer reviewed; Journal article, 2020)Sosial validitet har lenge vært et sentralt evalueringsområde, og kan utgjøre en del av «anvendt» dimensjonen i anvendt atferdsanalyse. Sosial validitet handler om hva folk i omgivelsene synes om tiltaket. Sosial validitet ... -
Måleeenskaper ved et verktøy for måling av akseptabilitet og målingsrutiner i praksisfeltet. En oppdatering
Strømgren, Børge; Løkke, Jon Arne; Orm, Stian (Peer reviewed; Journal article, 2023)Innledning: Sosial validitet og underdimensjonen akseptabilitet er viktig i anvendt atferdsanalyse og atferdsanalyse i praksis, og er knyttet til en av de sju dimensjonene i anvendt atferdsanalyse, den anvendte dimensjonen. ... -
Måleegenskaper ved en skala for sosial akseptabilitet. En pilotstudie
Strømgren, Børge; Løkke, Jon Arne; Orm, Stian (Peer reviewed; Journal article, 2020)En vesentlig dimensjon ved anvendt atferdsanalyse er at tiltak skal være viktige for mottakeren og anerkjennes av relevante personer rundt; anvendt dimensjonen. En raffinering av dimensjonen førte til utvikling av begrepet ... -
Misforståelser om anvendt atferdsanalyse i nevrodiversitetsbevegelsen
Løkke, Jon Arne; Orm, Stian; Dechsling, Anders (Peer reviewed; Journal article, 2019) -
Om begreper: intraverbaler som de viktigste byggeklossene i en atferdsanalytisk akademisk pedagogikk
Granmo, Sjur; Halvorsen, Lars Rune; Løkke, Jon Arne (Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Pathological Demand Avoidance: en transaksjonell atferdsanalytisk forklaringsmodell uten patologi
Orm, Stian; Løkke, Jon Arne; Løkke, Gunn Elisabeth Haagensen (Peer reviewed; Journal article, 2019)Pathological Demand Avoidance (PDA) er en ny atferdsprofil hos barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser, som består i ekstremt kravavvisende og sosialt manipulativ atferd. Vi presenterer en systematisk litteraturoversikt ... -
Preferansebasert mandopplæring for barnehagebarn med forsinket utvikling i barnehage
Granmo, Sjur; Løkke, Jon Arne; Halvorsen, Lars Rune; Dechsling, Anders; Kvebæk, Sindre; Navestad, Bjørn Erik (Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Psykoedukasjon for personer med nevroutviklingsforstyrrelser: en systematisk litteraturgjennomgang
Orm, Stian; Løkke, Jon Arne; Haagensen, Gunn Elisabeth; Sletbakk, Elisabeth; Orm, Cathrine (Peer reviewed; Journal article, 2020)Background: Psychoeducational interventions for individuals with neurodevelopmental disorders such as Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), Autism Spectrum Disorders (ASD) and Tourette syndrome (TS) has become ... -
Studentaktiv forskning som virkemiddel for å utdanne profesjonsutøvere som også kan atferdsanalyse
Halvorsen, Lars Rune; Løkke, Jon Arne; Granmo, Sjur (Journal article; Peer reviewed, 2018)Sentrale føringer for utdanningsinstitusjonene som utdanner profesjonsutøvere finnes i Kvali- fikasjonsrammeverket med LæringsUtBytter (LUB) eller mål. Målene er inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. ... -
Tidsbasert presentasjon av stimuli med forsterkereffekt og redusert alarmringing hos en person med demens
Granmo, Sjur; Andresen, Mai Linda; Roer Begdouri, Linn; Løkke, Jon Arne; Halvorsen, Lars Rune (Journal article; Peer reviewed, 2017)Personer med demens kan oppføre seg på måter som kategoriseres som forvirring, usikkerhet, og utrygghet. Studien vår hadde som formål å systematisk replikere tidligere studier som har vist at teknikker med tidsbasert ... -
Utfordrende atferd og DRO, regelfølging og tegnøkonomi hos en mann med autisme og moderat psykisk utviklingshemming
Granerud Dunvoll, Guro; Bruneberg, Pål; Løkke, Jon Arne (Journal article; Peer reviewed, 2017)DRO (Differential Reinforcement of Other behavior) er en ofte benyttet prosedyre for å redusere utfordrende atferd hos mennesker med psykisk utviklingshemming. I prosedyren leveres forsterkere når all annen atferd enn ... -
Zoom fatigue under covid-19-pandemien: Hva innebærer fenomenet, og hvordan kan det forebygges?
Vee, Tove Sandvoll; Orm, Stian; Løkke, Jon Arne (Peer reviewed; Journal article, 2022)Studien tar for seg fenomenet Zoom fatigue, omfang og beskrivelse av fenomenet og mulige forklaringsmodeller. Studenter kan oppleve at det er vanskeligere å lære i Zoom-forelesninger, og studien ser på mulige tiltak for ...