Blar i Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020) på tittel
Viser treff 144-163 av 215
-
Praksisveilederen i skolen (Versjon 1.1 - Januar 2014)
(Book, 2014-01-30)Dette er MOBI-versjonen for denne e-boken som gjør at den kan leses på en Kindle. Denne e-boken dekker sentrale områder innenfor veiledning som en praksisveileder (praksislærer) bør vite noe om. Boken gir deg både en ... -
Profesjonelle læringsfellesskap for lærere i videreutdanning - utvikling i kunnskapskulturen
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Evaluering av den nasjonale etter- og videreutdanningsstrategien Kompetanse for kvalitet viser at lærere i videreutdanning deler lite av den nyervervede kunnskapen med kollegaer og ledelse, og at det i begrenset grad legges ... -
Projekt Bärkraft - strategi för kombinerad skolutveckling och lokalsamhällesutveckling
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Chapter, 2010-12) -
Pronominale demonstrativer: Nye perspektiver fra norsk og svensk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen diskuterer pronominale demonstrativer i eldre norsk talespråk og i svensk skriftspråk fra1800-tallet og moderne tid. Vi viser at pronominale demonstrativer er belagt hos talere født både i Sverige ... -
Prosjekt lese- og skriveopplæring : et samarbeid mellom PP-tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvedt og Spydeberg og Høgskolen i Østfold : evaluering av prosjektet: andre delrapport august 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2006) -
Prosjekt lese- og skriveopplæring : et samarbeid mellom PP-tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold. Evaluering av prosjektet : første delrapport desember 2003
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)Denne rapporten er første delrapport i evalueringen av ”Prosjekt Lese- og skriveopplæring”. Formålet med prosjektet er å ”kvalitetssikre begynneropplæringen i lesing og skriving” slik at lese- og skrivevansker kan ... -
Prospective Mathematics Teachers' Emotions and Identity
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article presents an in-depth study illuminating prospective teachers’ (PTs) emotions and identity in their development of becoming mathematics teachers. The participants study at a general teacher education programme ... -
PROTOCOL: Language interventions for improving oral language outcomes in children with neurodevelopmental disorders: A systematic review
(Journal article; Peer reviewed, 2019-11-11)This protocol presents the plan for a systematic review that will investigate the effect of oral language interventions for children with intellectual disability (ID), language disorder (LD), autism spectrum disorder (ASD), ... -
PT som andrespråkspedagogisk verktøy i barnehage og skole
(Peer reviewed; Journal article, 2019-12-17)I artikkelen argumenteres det for et sterkere fokus på utviklingsperspektiv i språklig kartlegging og opplæring av barn og unge som lærer norsk som andrespråk, og for at det er behov for et kartleggingsverktøy med klare ... -
Reading religion in Norwegian textbooks: are individual religions ideas or people?
(Journal article; Peer reviewed, 2018-06-18)Different religions are treated in different ways in Norwegian sixth form textbooks. We carried out an exhaustive content analysis of the chapters devoted to individual religions in textbooks for the Religion and Ethics ... -
Reconceptualising sleep: Relational principles inside and outside the pram
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This article explores sleep among kindergarten infants and toddlers. Although the collective order of sleep in kindergarten makes it a relational issue, the search here is for relations that extend beyond human actors and ... -
Reflecting on Educational Experiences: An Analysis of Two Migrant Students' Stories
(Chapter; Peer reviewed, 2018-06-14)This chapter reports on data from a study exploring migrant students' experiences with education across cultures. Through semi-structured interviews with two teacher students, we aimed to contribute to the students' ... -
Refleksjon ein uttynna medisin
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The main object of this article is to contribute to a clearer use of the concept reflection. The question is whether reflection has become an overexposed and diluted medicine in educational thinking. To answer this question ... -
Reformasjonen i bilder : reformasjonsmaleren Lucas Cranach som didaktiker
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)Denne publikasjonen handler om billedkunstneren Lucas Cranach som var den lutherske reformasjons maler og billeddidaktiker. Ruth Danielsen viser hvordan han polemiserte med bilder, hvordan han propaganderte med dem, og ... -
Rektorutdanningens potensial i en flerkulturell kontekst
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I et samfunnsperspektiv er det nødvendig å gi økt oppmerksomhet til spørsmål som berører språklig og kulturelt mangfold, der skoleledere har et særskilt ansvar for å følge opp den nasjonale skolepolitikken på dette området. ... -
Religion, visdom och humanism : en teologisk läsning av Hermann Hesses Siddhartha
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-10)Hermann Hesse (1877-1962) er en av 1900-tallets mest leste og innflytelserike forfattere. Hele hans forfatterskap kan sies å være historien om hans egen søken etter sannhet. Han var influert av Freud, Jung, mystikk og ... -
Reprint of: Learning for the future: Insights arising from the contributions of Piotr Galperin to the cultural-historical theory
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The contribution of Piotr Galperin (1902–1988) to cultural - historical theory and related approaches to pedagogy remains little known in the West and is often reduced to listing the phases of the formation of mental ... -
Rizanesander’s Recknekonsten or “The art of arithmetic” – the oldest known textbook of mathematics in Swedish
(Chapter, 2019)The present paper considers an important cultural treasure in the early Swedish history of mathematics education. After the reformation in the 16th century it became possible to study mathematics in Sweden. The first printed ... -
The Role of Context in Language Development for Children With Autism Spectrum Disorder
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Parent and preschool teacher ratings of the 10 noun categories of MacArthur-BatesCommunication Development Inventory (CDI) were used to study expressive languagein 2–4-year-old children with autism spectrum disorder (ASD) ... -
Role of teachers in students' mathematics learning processes based on robotics integration
(Peer reviewed; Journal article, 2019-05-04)We analyze the role of the teacher in the collective learning processes of students using Engeström's (1987) activity system analysis in cultural–historical activity theory (CHAT). CHAT enables the analysis of the effect ...