Blar i Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020) på tittel
Viser treff 164-183 av 215
-
Sammenhengen mellomn motorisk og språklig-kognitivt funksjonsnivå hos 11/12-åringer
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2002)Hensikten med dette prosjektet har vært å følge opp en gruppe bestående av 36 elever som første gang ble testet kognitivt, språklig og motorisk i 1995, da de var 7 og 8 år gamle. Ved oppfølgingsundersøkelsen i 1999 var ... -
Second graders’ reflections about the number 24
(Skrifter från Svensk förening för matematikdidaktisk forskning;12, Peer reviewed; Chapter, 2018)Students’ written responses to an open task were examined to identify potential indications of emerging number sense. Content analysis indicates that the number of responses given by students varied, with addition tasks ... -
Self-Regulated learning and the use of Information and communications technology in Norwegian Teacher education : the project ICT as a factor of change in teacher education
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2003)I denne rapporten drøfter forfatterne norsk allmennlærerutdanning med spesiell vekt på de oppfatningene om læring og undervisning som kommer til uttrykk i rammeplanen for utdanningen. Spesielt tar de opp den sterke satsingen ... -
Short Report: Social Perception of High School Students with ASD in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2019-11-06)An increasing number of students with autism spectrum disorder (ASD) enroll in inclusive schools and classrooms. The aim of this study was to research how students with ASD experience the social aspect of inclusive high ... -
Sinte gutter gråter ikke!
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Skapande Logos : en introduktion til Rudolf Steiners kristologi
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007)Rudolf Steiner, 1861-1925, var aktiv innen flere forskjellige virksomheter, pedagogikk, religion, økonomi, eurytmi etc., og er fremst kjent som grunnlegger av antroposofien. I motsetning til teosofien ser Steiner og ... -
Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Folkehelseinstituttet (2016) konkluderer med at 15 til 20 prosent av alle norske ungdommer til enhver tid har nedsatt funksjon grunnet psykiske vansker. Samtidig viser Bakken (2016) til at ni prosent av guttene og 26 prosent ... -
Sources and citizens: An essay in applied epistemology
(Peer reviewed; Journal article, 2020-05-12)How should pupils use the internet to learn? This essay sets up two modes of using online sources, reading for information and reading for evidence, and evaluates their value for schools. The former is well known; pupils ... -
Språkressurser, språkvalg og språkskifte: En studie av tospråklige barn fra fem- til tolvårsalder
(Journal article, 2019)Denne artikkelen presenterer en undersøkelse av språkbruksmønstre hos 16 tospråklige barn når de er fem og tolv år. Dataene er hentet inn gjennom strukturerte intervju med foreldrene og semistrukturerte samtaler med barna ... -
Startalder og andrespråkstilegnelse av finitthet
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I artikkelen analyseres språkdata fra et søskenpars andrespråkstilegnelse av norsk. Empirien brukes til å se nærmere på barns andrespråkstilegnelsesprosess for finitthet i norsk og å drøfte forholdet mellom denne prosessen ... -
Story-based Cross-Curricular Teaching and Learning: A Systematic Mapping of the Research Literature on The Scottish Storyline Approach
(Chapter; Peer reviewed, 2020)Chapter 19. In recent years, there has been an increased research interest in Storyline as an alternative and student-centred approach to teaching across the curriculum. The Storyline Approach is assumed to benefit students’ ... -
Studenters forståelse av matematikk ved bruk av gjensidige studentrettinger
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Gjennom refleksjonsnotater og i fokusgruppeintervju undersøker vi i denne studien hva forståelse innebærer for grunnskolelærerstudenter i matematikk, og hvordan denne forståelsen utvikles. Studien er del av et større ... -
Students´ reasoning on multiplication in primary school classroom context
(Journal article; Peer reviewed, 2019-02-24)This article investigates how students in third grade discuss and reason on multiplication when they first encounter that concept in the classroom context. By analysing the data from 24 classrooms focused on teaching and ... -
Studiemiljø og læring : en sammenligning av to kull førsteårsstudenter i allmennlørerutdanningen ved Høgskolen i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2000)I denne rapporten sammenlignes to kull førsteårsstudenter i allmennlærerutdanningen med henblikk på studiemåter, syn på undervisningen, studiemiljøforhold, tidsbruk og sosiale forhold -
Studiestrategier hos første års bachelorstudenter med dysleksi
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Nyere forskning viser til at flere studenter med diagnosen dysleksi tar fatt på høyere utdanning og at overgangen innebærer en rekke utfordringer. Gjennom denne undersøkelsen ønsker vi kunnskap om anvendelse og opplevd ... -
Sukumiwa Mpakani - et demokratisk teatereksperiment?
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen tar utgangspunkt i en kunstpraksis i Tanzania og bruker musikalen Sukumiwa Mpakani, en swahili hiphopmusikal, som forskningsobjekt. Artikkelen utforsker hvordan vi som kunstpedagoger kan bruke vår praksis som ... -
Synlig og usynlig religion: umarkerte bilder i kapitler om religion
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Finnes det systematiske forskjeller mellom hvordan religion illustreres i norske lærebøker i religionsfagene? Denne artikkelen analyserer hvordan bilder uten religionsspesifikke markører fordeles blant kapitler om individuelle ... -
Talemål i Sør-Østfold: Ideologi, struktur og praksis
(Journal article; Peer reviewed, 2019-08-21)I artikkelen presenterer vi en språkantropologisk analyse av språksituasjonen i sørøstlige deler av Østfold. Analysen tar utgangspunkt i Silversteins (1985) ‘total linguistic fact’ for å beskrive sammenhengen mellom ... -
Teacher facilitating of group learning in science with digital technology and insights into students’ agency in learning to learn
(Journal article; Peer reviewed, 2019-02-12)The study provides an insight into how teachers may facilitate students’ group learning in science with digital technology, which was examined when Norwegian lower secondary school students engaged in learning concepts of ... -
Teachers' attention to student thinking, mathematical content and teachers' role in a professional learning community
(Skrifter från Svensk förening för matematikdidaktisk forskning;12, Peer reviewed; Chapter, 2018)The past decade has witnessed increased efforts in studying what mathematics teachers do to improve their teaching. This study builds on and contributes to the research on collective learning in professional learning ...