• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolen i Østfold
  • Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020)
  • Rapport (Høgskolen i Østfold). LU
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolen i Østfold
  • Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020)
  • Rapport (Høgskolen i Østfold). LU
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Self-Regulated learning and the use of Information and communications technology in Norwegian Teacher education : the project ICT as a factor of change in teacher education

Bråten, Ivar; Strømsø, Helge; Olaussen, Bodil Stokke
Research report
Thumbnail
View/Open
hefte4-03.pdf (519.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/147626
Date
2003
Metadata
Show full item record
Collections
  • Rapport (Høgskolen i Østfold). LU [36]
Abstract
I denne rapporten drøfter forfatterne norsk allmennlærerutdanning med spesiell vekt på de oppfatningene om læring og undervisning som kommer til uttrykk i rammeplanen for utdanningen. Spesielt tar de opp den sterke satsingen på å fremme selvregulert læring gjennom økt bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i lærerutdanningen. Forfatterne redegjør for forskning som kan tyde på at norsk lærerutdanning preges av tradisjonelle lærings- og undervisningsformer til tross for en slik satsing, og de drøfter i hvilken grad økt bruk av IKT i seg selv egentlig kan bidra til nye former for læring og undervisning. De beskriver og analyserer så innovasjonsprosjektet "IKT som endringsfaktor i allmennlærerutdanningen", hvor bruken av IKT og studentansvar for kunnskapskonstruksjon var tenkt å gjennomsyre alle deler av studiet. Basert på en ekstern evaluering av dette prosjektet, som forfatterne foretok under det først studieåret, argumenterer de for at tilgang til ny teknologi må kobles sammen med direkte støtte til studentenes selvregulering og samarbeidsferdigheter, dersom teknologien virkelig skal bidra til å endre det som foregår i studentenes klasserom.
Publisher
Høgskolen i Østfold
Series
Rapport (Høgskolen i Østfold)
2003:4

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit