• How To Be Prepared for the Difficult Conversation 

      Sørmo, Dag; Sträng, Dan Roger (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      In this paper, we present a minor research and development project with a group of teachers in primary school who, in agreement with the school management, have been trained and educated in the challenging task of facilitating ...
    • Human Stigmergic Problem Solving 

      Baltzersen, Rolf K. (Chapter, 2022)
      Chapter 6 presents human stigmergic problem solving as a distinct “solution-centered” subtype of CI with biological antecedents in the trail laying and nest building of ants. Stigmergy describe how many individuals agents ...
    • Human Swarm Problem Solving 

      Baltzersen, Rolf Kristian (Chapter, 2022)
      Chapter 4 discusses human swarm problem solving as a distinct subtype of CI with biological antecedents in nest siting among honeybees and flocking behavior. Building on recent biological research, this chapter discusses ...
    • Humoral response to Clostridium difficile in inflammatory bowel disease, including correlation with immunomodulatory treatment 

      Henriksson, Gunnel; Bredberg, Johan Per Ivar B; Wullt, Marlene; Lyrenäs, Ebbe; Hindorf, Ulf; Ohlsson, Björn; Grip, Olof (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Background and Aim: An abnormal immune response to intestinal bacteria has been observed in Crohn’s disease (CD). Clostridium difficile infection incidence and severity are increased in CD, but reports on the humoral ...
    • Hva er egentlig teknologideterminisme? Et forsøk på å tydeliggjøre begrepet gjennom å skille mellom nomologisk og normativ teknologideterminisme 

      Baltzersen, Rolf K (Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2008-12-16)
      I denne artikkelen forsøker jeg å utvikle en bred definisjon av teknologideterminisme som begrep. Med utgangspunkt i Bruce Bimber (1994) sin definisjon skiller jeg mellom to typer teknologideterminisme, den nomologiske og ...
    • "Hvor gode er vi egentlig?": Kalnes videregående skole og elever tatt opp på særskilte vilkår 

      Sträng, Dan Roger (Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:9, Research report, 2010-08-30)
      Opplæringsavdelingen i Østfold fylkeskommune tok i mars 2007 kontakt med Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Østfold, for samtaler om en evalueringsundersøkelse av spesialundervisningen ved Kalnes videregående skole ...
    • Iboende pedagogikk eller "black box"? : en pedagogisk analyse av 3 læringsplattformer med utgangspunkt i deres tekniske arkitektur 

      Baltzersen, Rolf K.; Tolsby, Håkon; Røising, Hanne Schou (Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-05)
      Learning platforms are widespread in Norwegian higher education. Nevertheless, there is considerable uncertainty regarding how to fully take advantage of a platform. Most evaluations have focused on common features of ...
    • IKT - mirakelkur eller tynn suppe? en kritisk analyse av sentrale teknologibegreper innenfor skolefeltet 

      Baltzersen, Rolf K. (Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)
      Intensjonen med rapporten er å gi en oversikt over tenkningen bak begreper som blir brukt i det skolerelaterte IKT-feltet. I kapittel 1 spør jeg om man egentlig kan måle en læringseffekt av IKT. I dette første kapittelet ...
    • IKT i læringsrommet : IKT, lokal skolepraksis og globalisering 

      Afdal, Geir (redaktør) (Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)
      I denne boken rettes søkelyset mot informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ikt) i grunnskolens ulike fag. Samtidig er ikt en kanal ”ut i verden”, og bruk av ikt i skolen har sammenheng med videre, globale fenomener. ...
    • IKT som endringsfaktor i lærerutdanningen : rapporten fra PLUTO-prosjektet (2000-2003) ved Høgskolen i Østfold. Avdeling for lærerutdanning 

      Eriksen, Odd (Rapport (høgskolen i Østfold), Research report, 2004)
      ”IKT som endringsfaktor i allmennlærerutdanningen – 2000-2003” var en del av det nasjonale nettverkstiltaket PLUTO (Program for lærerutdanning, teknologi og omstilling). Høgskolen i Østfold har gjennomført et ...
    • Intelligent Contributions 

      Baltzersen, Rolf K. (Chapter, 2022)
      Chapter 11 address how contributions are combined in different ways when designing CI. One approach utilize many different perspectives on the same work, like in collective work on the same Wikipedia article. Multidisciplinary ...
    • Intelligent Engagement 

      Baltzersen, Rolf K. (Chapter, 2022)
      Chapter 10 analyzes the relationship between citizen participation and citizen expertise, particularly in the political domain. New types of intelligent citizen engagement are emerging like mass deliberation, mass voting, ...
    • Intelligent Evaluations 

      Baltzersen, Rolf K. (Chapter, 2022)
      Chapter 11 address how contributions are combined in different ways when designing CI. One approach utilize many different perspectives on the same work, like in collective work on the same Wikipedia article. Multidisciplinary ...
    • The Intelligent Society 

      Baltzersen, Rolf K. (Chapter, 2022)
      Chapter 15 concludes by describe two radically different future visions of the intelligent society. On one hand, instrumentarian intelligence assumes that algorithms tracking human behavior can predict human behavior more ...
    • Interessebasert kroppsøving 

      Tangen, Steffen; Husebye, Birgitte Nordahl (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Forskning indikerer at kroppsøvingsfaget slik det presenteres i dag, ikke oppleves meningsfullt for alle elever, og med den rådende sportsdiskurs kan faget for noen virke mot sin hensikt (Säfvenbom, Haugen & Bulie, 2015). ...
    • Investigating self-regulated study strategies among postsecondary students with and without dyslexia: a diary method study 

      Andreassen, Rune; Jensen, Magne Skibsted; Bråten, Ivar (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      We investigated the use of self-regulated study strategies among undergraduateswith dyslexia by means of extensive web-based diary data, comparing their strategy use to that of matched students without dyslexia who completed ...
    • KARIB-prosjektet: Kulturanalyse og Reflekterende Prosesser i Barnehagen 

      Sträng, Roger; Jensen, Magne Skibsted; Sørmo, Dag (Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:6, Research report, 2014-01-27)
      Utdanningssystemer har ofte et behov for å kombinere utviklingen av spesifikk kunnskap og ferdigheter med kunnskaper som kan koples til kreativitet, problemløsning, bruk av fantasien, og evnen til å lære når man mislykkes. ...
    • Kart- og terrengforståelse hos jenter på 15 og 16 år : trener-III-oppgave i orientering gjennomført i 2006 

      Christiansen, Kari; Fjogstad, Tine (Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)
      I den foreliggende oppgaven har vi undersøkt kart- og terrengforståelsen hos sju aktive orienteringsjenter på 15 og 16 år. Den kvalitative forskningsmetoden fenomenografi danner basis for framgangsmåten vår. Vi har skygget ...
    • Kulturanalyse på Gimle skole 

      Sträng, Dan Roger; Bråthen, Hanne (Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:5, Research report, 2014-01-02)
      Etter flere år med systematisk utviklingsarbeid, ønsket rektor å se om elevene merket noe til de prioriteringene som er gjort og hva skolen har satset på. Metoden for datainnsamling var brevskriving, og ut fra disse ...
    • Kulturell kapital og akademisk integrering: Studenter med innvandrerbakgrunn forteller om sine erfaringer med norsk utdanning 

      Arntzen, Ragnar; Eriksen, Odd (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      I denne studien er høgskolestudenter med migrasjonsbakgrunn intervjuet to ganger om sine erfaringer med norsk utdanning. I det første intervjuet fortalte studentene om sine utdanningserfaringer fra opprinnelseslandet og ...