"Hvor gode er vi egentlig?": Kalnes videregående skole og elever tatt opp på særskilte vilkår
Abstract
Opplæringsavdelingen i Østfold fylkeskommune tok i mars 2007 kontakt med Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Østfold, for samtaler om en evalueringsundersøkelse av spesialundervisningen ved Kalnes videregående skole (vgs). Bakgrunnen var at Kalnes vgs og Opplæringsavdelingen trenger en beskrivelse og analyse av hvordan spesialundervisningen praktiseres, slik ulike aktører og grupper ved skolen ser det. Hensikten med en slik analyse og dokumentasjon er å gi et bedre grunnlag for videreutvikling av skolen for politiske og administrative beslutninger for skolen og videregående opplæring generelt i fylket. I korte trekk er bakgrunnen for opplæringsavdelingens ønske om en undersøkelse den økning i antall søkere på særskilte vilkår Kalnes videregående skole har opplevd de siste årene. Dette oppleves å påvirke skolen som helhet i betydelig grad, og forandrer både dens betingelser og karakter. Hva som faktisk sker er ikke undersøkt verken systematisk eller i detalj. Det drejer seg egentlig om hvordan skolen faktisk fungerer i forhold til sentrale, regionale og lokale målsettinger, sett i forhold til pedagogiske ambisjoner og perspektiver, Det er viktig å få samlet inn et fyldig materiale som kan beskrive de ulike relasjonene mellom aktører og grupper. For å få et perspektiv som er dekkende for skolen som en utviklende og syklisk organisasjon er det viktig at materialinnsamlingen strekker seg over en tid