Blar i Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020) på tittel
Viser treff 91-110 av 215
-
Iboende pedagogikk eller "black box"? : en pedagogisk analyse av 3 læringsplattformer med utgangspunkt i deres tekniske arkitektur
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-05)Learning platforms are widespread in Norwegian higher education. Nevertheless, there is considerable uncertainty regarding how to fully take advantage of a platform. Most evaluations have focused on common features of ... -
IKT - mirakelkur eller tynn suppe? en kritisk analyse av sentrale teknologibegreper innenfor skolefeltet
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)Intensjonen med rapporten er å gi en oversikt over tenkningen bak begreper som blir brukt i det skolerelaterte IKT-feltet. I kapittel 1 spør jeg om man egentlig kan måle en læringseffekt av IKT. I dette første kapittelet ... -
IKT i læringsrommet : IKT, lokal skolepraksis og globalisering
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)I denne boken rettes søkelyset mot informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ikt) i grunnskolens ulike fag. Samtidig er ikt en kanal ”ut i verden”, og bruk av ikt i skolen har sammenheng med videre, globale fenomener. ... -
IKT som endringsfaktor i lærerutdanningen : rapporten fra PLUTO-prosjektet (2000-2003) ved Høgskolen i Østfold. Avdeling for lærerutdanning
(Rapport (høgskolen i Østfold), Research report, 2004)”IKT som endringsfaktor i allmennlærerutdanningen – 2000-2003” var en del av det nasjonale nettverkstiltaket PLUTO (Program for lærerutdanning, teknologi og omstilling). Høgskolen i Østfold har gjennomført et ... -
Intelligent Contributions
(Chapter, 2022)Chapter 11 address how contributions are combined in different ways when designing CI. One approach utilize many different perspectives on the same work, like in collective work on the same Wikipedia article. Multidisciplinary ... -
Intelligent Engagement
(Chapter, 2022)Chapter 10 analyzes the relationship between citizen participation and citizen expertise, particularly in the political domain. New types of intelligent citizen engagement are emerging like mass deliberation, mass voting, ... -
Intelligent Evaluations
(Chapter, 2022)Chapter 11 address how contributions are combined in different ways when designing CI. One approach utilize many different perspectives on the same work, like in collective work on the same Wikipedia article. Multidisciplinary ... -
The Intelligent Society
(Chapter, 2022)Chapter 15 concludes by describe two radically different future visions of the intelligent society. On one hand, instrumentarian intelligence assumes that algorithms tracking human behavior can predict human behavior more ... -
Interessebasert kroppsøving
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Forskning indikerer at kroppsøvingsfaget slik det presenteres i dag, ikke oppleves meningsfullt for alle elever, og med den rådende sportsdiskurs kan faget for noen virke mot sin hensikt (Säfvenbom, Haugen & Bulie, 2015). ... -
Investigating self-regulated study strategies among postsecondary students with and without dyslexia: a diary method study
(Journal article; Peer reviewed, 2017)We investigated the use of self-regulated study strategies among undergraduateswith dyslexia by means of extensive web-based diary data, comparing their strategy use to that of matched students without dyslexia who completed ... -
KARIB-prosjektet: Kulturanalyse og Reflekterende Prosesser i Barnehagen
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:6, Research report, 2014-01-27)Utdanningssystemer har ofte et behov for å kombinere utviklingen av spesifikk kunnskap og ferdigheter med kunnskaper som kan koples til kreativitet, problemløsning, bruk av fantasien, og evnen til å lære når man mislykkes. ... -
Kart- og terrengforståelse hos jenter på 15 og 16 år : trener-III-oppgave i orientering gjennomført i 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)I den foreliggende oppgaven har vi undersøkt kart- og terrengforståelsen hos sju aktive orienteringsjenter på 15 og 16 år. Den kvalitative forskningsmetoden fenomenografi danner basis for framgangsmåten vår. Vi har skygget ... -
Kulturanalyse på Gimle skole
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:5, Research report, 2014-01-02)Etter flere år med systematisk utviklingsarbeid, ønsket rektor å se om elevene merket noe til de prioriteringene som er gjort og hva skolen har satset på. Metoden for datainnsamling var brevskriving, og ut fra disse ... -
Kulturell kapital og akademisk integrering: Studenter med innvandrerbakgrunn forteller om sine erfaringer med norsk utdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne studien er høgskolestudenter med migrasjonsbakgrunn intervjuet to ganger om sine erfaringer med norsk utdanning. I det første intervjuet fortalte studentene om sine utdanningserfaringer fra opprinnelseslandet og ... -
Kunnskapsstatus som metodisk tilnærming i forskning om inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen - refleksjon om oppsummering av kunnskap
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Chapter, 2010-12) -
Kva slags sidemålsopplæring legg lærebøkene opp til når nynorsk er sidemålet? Ein analyse av lærebøker i norsk for ungdomstrinnet etter Reform 97
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2004)Ein del av forprosjektet til forskingsprosjektet ”Nynorsk som sidemål” har vore å kartlegge situasjonen for sidemålsopplæringa, slik at vi som arbeider i dette prosjektet, kan ha ei forskingsbasert oppfatning av situasjonen. ... -
Kvinnelige eliteløpere i orientering : en ananlyse av VO2maks, anaerob terskel og resultatene i Nordisk mesterskap
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2003)Hensikten med dette prosjektet har vært å teste verdiene til fire kvinnelige orienteringsløpere (eliteutøvere) på VO2 maks og anaerob terskel ved ulike tidspunkter. Testresultatene ble deretter analysert i forhold til ... -
Learning for the future: Insights arising from the contributions of Piotr Galperin to the cultural-historical theory
(Journal article; Peer reviewed, 2018-12-06)The contribution of Piotr Galperin (1902–1988) to cultural - historical theory and related approaches to pedagogy remains little known in the West and is often reduced to listing the phases of the formation of mental ... -
Learning mathematics through activities with robots
(Peer reviewed; Journal article, 2019-11-22)There are several countries that integrate programming into their mathematics curricula, thereby making robotics an interesting aspect of mathematics education. However, the benefits of using robotics for mathematics ... -
Lecture 11. The phases of the formation of mental actions
(Peer reviewed; Journal article, 2020)