Blar i Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020) på tittel
Viser treff 210-215 av 215
-
Å drive IKT-basert skoleutviklingsarbeid i mininettverk: erfaringer fra Haldennettverket
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-10-14)Lærende nettverk var et femårig prosjekt som ble avsluttet i 2009. Dette er det største pedagogiske prosjektet innenfor den nasjonale satsningen ”Program for digital kompetanse 2004-2008”. Med dette programmet skulle ... -
Å samtale om samtalen. Veiledning og metakommunikasjon.
(Book, 2018)«Hva mener du når du sier at jeg er feig?», «Nei, hør nå her!», «Jeg synes vi har det så hyggelig sammen!», «La oss snakke litt om hvordan vi bør samarbeide.» – Dette er uttrykk vi bruker for å regulere hvordan vi snakker ... -
Å studere spenningar mellom interesser og verdiar i barnehagens arbeid med kartlegging av barns dugleik
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Chapter, 2010-12) -
Å veilede en nyutdannet lærer med disiplinproblemer i klassen
(Chapter, 2011)I denne artikkelen vurderer jeg om modelltenkningen til Argyris og Schön kan gi oss en større forståelse for de praksisteorier som nyutdannete lærere og veiledere opererer med. Argyris og Schön gjør en grovkategorisering ... -
"Æ e trønder, æ, sjø" Den pragmatiske partikkelen 'sjø' i midt-norske dialektar
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Sjø er ein pragmatisk partikkel som har sitt primære bruksområde i trønderske dialektar. Med utgangspunkt i spontantaledata frå Nordisk dialektkorpus analyserer vi bruken av sjø både geografisk, semantisk og pragmatisk. ... -
Økologi i et historisk perspektiv : en kortfattet beretning om menneskenes syn på naturen gjennom tidene
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2004)I denne artikkelen tar jeg for meg utviklingen av samspillet mellom naturen og mennesket. Jeg vil ta for meg hvordan menneskets natursyn endret seg i takt med utviklingen av menneskets produksjonsmåter og forsøker å gå ...