dc.description.abstract | Norden har alltid vært en arena for flerspråklighet, men de siste 20-30 åra har det skjedd store forandringer i befolkningssammensetninga her. Dette har ført til nye utfordringer i barnehager og skoler, spesielt når det gjelder arbeid med språkutvikling og språkstimulering av barn og unge som har et annet morsmål enn majoritetsspråket. Landa i Norden har møtt disse utfordringene på ulikt vis, og derfor vil det være interessant å styrke den nordiske dialogen på dette feltet.
Tekstene i denne artikkelsamlinga er ei videreutvikling av noen foredrag som våren 2010 ble presentert på den første workshopen i det nordiske nettverket TOBANO – To- og flerspråklige barn i Norden. Forfatterne arbeider i barnehager, skoler, høgskoler og universiteter i Sverige og Norge, og artiklene speiler noe av grunntanken bak TOBANO: Å være en møteplass for nordiske pedagoger/lærere og forskere som arbeider med minoritetsspråklige barn i barnehage og skole. At forsknings- og praksisfelt går i dialog, tror vi er viktig for at flerspråklighetsfeltet skal utvikle seg videre. Både forskerne og lærerne/pedagogene arbeider mot et felles mål – at den pedagogiske praksisen som flerspråklige barn møter i barnehage og skole, skal bli bedre. | no_NO |