Når samhandling kreves: et helsevesen i endring krever ny kompetanse
Abstract
Evalueringen av delprosjekt 1, Tilpasning til framtidens spesialisthelsetjeneste, viste at praksisstudier hvor studentene både var på sengepost og spesialavdelinger gav gode læresituasjoner. Refleksjon i gruppe med deltakelse både av praksisveileder og lærer anbefales. Studentene må følge veileders turnus. Fagdag hvor ulike yrkesgrupper presenterer sitt ansvars- og funksjonsområde ble vurdert meget nyttig av studentene. Praksisveiledere ønsker informasjon om studieprogrammet og innføring i grunnleggende veiledningsprinsipper før praksisperioden starter.
I delprosjekt 2, Praksisstudier på tvers av sektorer, fikk studentene innsikt i et helhetlig pasientforløp gjennom erfaring fra ulike behandlingsenheter innad i kommunen og hospitering i Sykehuset Østfold. Praksisrepresentantene i prosjektet definerte før praksisstart hvilke læresituasjoner som var aktuelle for studentene. Dette bidro til at studentene fokuserte på dagsaktuelle utfordringer og effektivt fikk utnyttet praksistiden. Arbeidskrav og eksamen
var relatert til praksiserfaringer. Dette ble av studentene vurdert å øke læringsutbyttet i praksis.
Delprosjekt 3, En lærende helsetjeneste på tvers av nivåer, har resultert i utviklingen av en læringsmodell for kontinuerlig kompetanseheving av ansatte i kommunehelsetjenesten. Opplæringen ved Halden sykehjem foregikk etter ALERT konseptet. Ansatte ved SØ og HIØ var medansvarlig for utarbeidelsen og gjennomføring av kurset. Refleksjonsgrupper i praksis, er ment som et supplement for å holde denne kunnskapen vedlike.