Læring av fremmedspråk og motivasjon for språklæring etter innføringen av Kunnskapsløftet
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/147926Utgivelsesdato
2008-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Fokus på språk [11]
Sammendrag
Forfatteren gjennomførte i skoleåret 2006-2007 en undersøkelse av motivasjonen for språklæring blant
8. klassinger. 300 elever deltok i undersøkelsen som omfatter de tre fremmedspråkene fransk, tysk og spansk.
Resultatene viser at skolen kan understøtte elevenes motivasjon ved å sørge for at de i forkant av språkvalget
får god informasjon om hvordan de enkelte fremmedspråk kan komme til nytte under utdanningen og senere i
arbeidslivet. Ideelt sett bør alle elevene få oppfylt sitt språkønske, og gruppene bør ikke være større enn 15-20
elever. Å sette delmål for innlæringen underveis i skoleåret, å sørge for didaktisk og faglig fundert variasjon i
undervisningen og å sette elevenes egen språklæring i sentrum ser også ut til å fremme motivasjonen hos
elevene.
Utgiver
FremmedspråksenteretSerie
Fokus på språk11