Hvordan mener ledere i attførinsbedrifter at de ivaretar kompetanser hos tilretteleggere i det arbeidsrettede tiltaket Arbeid med bistand?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148068Utgivelsesdato
2010-07-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven handler om hvordan ledere i attføringsbedrifter mener de ivaretar
kompetanser hos tilretteleggere i det arbeidsrettede tiltaket Arbeid med bistand.
Undersøkelsen ble utarbeidet i to deler og benyttet som en kombinert spørreundersøkelse og
strukturert intervjuguide. Del en søkte informasjon om virksomheten, respondenten og ABarbeidet
i virksomheten. Del to var en liste over kompetanser utarbeidet fra kravsettende
dokumenter for Arbeid med bistand, med oppfølgingsspørsmål. Syv ledere av AB-tiltak på
Østlandet har deltatt i undersøkelsen. Lederne var ansatt på ulikt nivå i bedriftene, og alle var
involvert i det utøvende AB-arbeidet. Tre AB-ledere ble intervjuet og fire AB-ledere har svart
skriftlig på undersøkelsen.
De kompetanser AB-ledere hadde vektlagt var kompetanser med et tydelig faglig
skjønnsaspekt. Dette ble gjenspeilet i de ulike fortolkningsrammene de hadde oppgitt for ABarbeidet.
Fortolkningsrammene omhandlet det sosialfaglige perspektivet,
arbeidsgiverperspektivet, AB-tilretteleggers rolle i et arbeidsrettet tiltak, tidsprioriteringer, og
vurderinger om arbeidssøkers aktørnivå og AB-tilretteleggers bistandsnivå.
AB-lederne hadde et bevisst forhold til hvordan de hadde tilrettelagt for ivaretakelse av disse
kompetansene, og de hadde samlet sett benyttet seg av et bredt spekter av virkemidler. Dette
spekteret av virkemidler ble benyttet i en sammenheng. Sammenhengen var et virkemiddel kalt
strategisk ledelse av prosess. Dette virkemidlet hadde som formål å bidra til forståelse for hva
AB-arbeidet i driften av det enkelte AB-tiltak burde være, og påse at dette var en felles
forståelse innad i AB-teamet. De andre virkemidlene kan deles i to grupper. En gruppe med de
strukturelle virkemidlene som var formell møtevirksomhet og formelle kompetansetiltak. En
annen gruppe var kulturelle virkemidler som motivatorer og dele kompetanse og lære av
hverandre.