• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolen i Østfold
  • Masteroppgaver
  • Masterstudium i organisasjon og ledelse
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolen i Østfold
  • Masteroppgaver
  • Masterstudium i organisasjon og ledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La deg Inspirere! Endagsseminar i inpirasjon og motivasjon - Hva er det, og hvorfor deltar vi?

Persson, Mats
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Persson.pdf (1.658Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/148072
Date
2010-07-05
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masterstudium i organisasjon og ledelse [205]
Abstract
Denne oppgaven handler om endagsseminar i inspirasjon og motivasjon. De to

forskningsspørsmålene – Hva er endagsseminar i inspirasjon og motivasjon?, og Hvorfor

deltar vi? beskrives ved hjelp av to teoretiske perspektiver – ”kompetanseutviklingstiltak” og

”event”. Seminaret som kompetanseutviklingstiltak forutsetter at det oppnås en instrumentell

nytteeffekt i form av resultat av å delta på seminaret. Det teoretiske perspektivet på seminar

som event har ikke den instrumentelle tilnærmingen som kompetanseutviklingsperspektivet

har. De to teoretiske perspektivene skal ikke ses på som dikotomier, hvor det ene er bedre

eller mer riktig enn det andre.

Det første forskningsspørsmålet – Hva er endagsseminar i inspirasjon og motivasjon? – tok

utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming og ble besvart gjennom en analyse av

foredragsholderne, invitasjonene til seminarene, og selve foredragene. Foredragsholderne ble

kategorisert i fem kategorier basert på deres legitimitetsgrunnlag. Den ene kategorien hadde

fire underkategorier. Kategoriene var; ”Eventyrerne”, ”Idrettsheltene”, ”Fagpersonene”,

”Komikerne” og ”Vitnerne”. Fagpersonene besto av underkategoriene ”Akademikerne”,

”Lederne”, ”Spesialistene” og ”Kunstnerne”. Metodene som ble brukt var

dokumentundersøkelse, observasjon og intervju. De to teoretiske perspektivene og

kategoriseringen av foredragsholderne danner grunnlaget for et begrepsapparat som kan

brukes i analyser av denne type seminar.

Det andre forskningsspørsmålet – Hvorfor deltar vi? – hadde både en kvalitativ og en

kvantitativ tilnærming og ble besvart gjennom et intervju og en spørreundersøkelse.

Hovedkonklusjonen i spørreundersøkelsen viste at variablene ”Opplevelsen”, ”Det sosiale

samværet” og ”Avbrekk i hverdagen” som ble knyttet til seminaret som event skåret høyere

enn variablene ”Det faglige innholdet”, ”Personlig utvikling” og ”Bedre arbeidsmiljøet i

organisasjonen” som ble knyttet til seminaret som kompetanseutviklingstiltak. Deltakerne

mente altså at variablene knyttet til event var viktigere for å delta enn variablene knyttet til

kompetanseutviklingstiltak. Dette ble støttet i det åpne spørsmålet om hva som var den

viktigste grunnen til at deltakerne meldte seg på seminaret. Intervjuene støttet også dette.

Undersøkelsen viste også at det ikke alltid er overensstemmelse mellom beskrivelsen av

foredragsholdernes foredrag, og det foredragsholderne sier i foredragene. Men det er

overensstemmelse mellom det foredragsholderne sier og det deltakerne ønsker.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit