"Jeg er så glad i barn": om pedagogers utfordringer i arbeid med barn med utagerende atferd i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148244Utgivelsesdato
2010-03-23Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstillingen i oppgaven har vært følgende: ”Hvilke utfordringer møter pedagoger i
arbeid med utagerende barn i barnehagen?” Dette spørsmålet har vært viktig for meg å få
svar på fordi min erfaring er at det er ekstra slitsom å ha utagerende barn på avdelingen. Min
erfaring er også at de voksne er mer sinte og avvisende til barn med utagerende atferd. Det
kan derfor oppstå en ”kultur” blant voksne som stigmatiserer utagerende barn, og påvirker
utagerende barns utvikling på en negativ måte. Etter å ha fått mer kunnskaper om hvordan
voksne i barnehagen kan påvirke barn på alle sentrale utviklingsområder, ble det etter hvert
viktig for meg å finne svar på overnevnte spørsmål for å få muligheter til å bevisstgjøre meg
selv, men også bevisstgjøre voksne som arbeider i barnehagen.
For å få svar på dette, har jeg i undersøkelsen benyttet meg av kvalitativ
forskningstilnærming, og halvstrukturert forskningsintervju som metode. Den kvalitative
metoden ble benyttet fordi jeg ønsket å undersøke informantenes egne opplevelser, erfaringer
og beskrivelser av hverdagen i barnehagen med utagerende barn.
Funn og resultater fra min undersøkelse viser at i arbeidet med utagerende barn opplever
pedagoger ekstra store utfordringer i barnehagehverdagen. Utfordringene ligger både på det emosjonelle og relasjonelle plan i møte med utagerende barn, deres foreldre, personalet og
barnegruppa. Informantenes opplevelse er at utagerende barn i større grad utfordrer
pedagogers autoritet, følelser og grenser enn andre barn. Funn viser også at pedagoger ikke
tillegger sin egen relasjon og væremåte nok betydning i møte med utagerende barn.